Apraksts:
Paražas, spēles, ticējumi
Darbs:
Liela loma Jāņu rituālā piešķirta vārda un skaņas maģijai, kas vispirms
izpaužas aplīgošanā
Līgot
Liela loma Jāņu rituālā piešķirta vārda un skaņas maģijai, kas vispirms
izpaužas aplīgošanā. Vārds «līgo» ir ne tikai visbiežāk lietotais Jāņu
dziesmu piedziedājums, bet arī Jāņu būtības atslēga. Līgošana, tāpat kā
šūpošana, ir dzīvības spēku atjaunošanas un pastiprināšanas rituāls.
Lauku, mājas, Jāņa, saimnieka, saimnieces aplīgošana nozīmē gan
aizsargdarbību, gan kopēja dzīves ritma iekustināšanu. Līgojamais laiks
sākas apmēram divas nedēļas pirms Jāņiem, kulmināciju sasniedz Jāņu
priekšvakarā un ilgst līdz pat Pētera dienai.
Sagādāt meijas, malku un sienu
Agrāk visi darbi tika sadalīti vīru un sievu darbos. Vīri bija tie, kas
gādāja meijas un ozolzarus sētas pušķošanai un vainagiem, malku
ugunskuriem un sienu ugunsritenim vai lai ierīkotu vietu, kur
jāņubērniem miegu izgulēt. Visa saime Jāņiem gatavojās pamatīgi: sakopa
sētu, izslaucīja pagalmu, appļāva nezāles, izravēja dārzus, sakopa
līgošanas vietu, sēja sieru, brūvēja alu.
Gatavot mielastu
Sensenā gaļas un zivju cepšana uz oglēm vai iesma nebūtu smādējama — tā
vienmēr darīts visās malu malās. Taču Jāņos neiztikt bez siera,
pīrāgiem, dažādiem, vēlams apaļiem, raušiem un plāceņiem, pašceptas
maizes un maizītēm, pirmajām zemenēm un alus. Ja saimniece Jāņu dienai
nesien sieru, viņas govis piemeklē kāda slimība. Ja saimnieks nebrūvē
alu, viņam rudenī nepadosies mieži.
Kurināt pirti
Svarīga sastāvdaļa lielajā Jāņu rituālā ir pirts. Tā tiek kurināta, kad
visi darbi pabeigti un atliek tikai nomazgāties. Peroties pirtī, cilvēks
nomazgājas un arī attīra savas domas, sagatavojas Jāņiem. Ja peras ar
ozolzaru slotiņu, domas kļūst skaidrākas, ja ar bērzu slotiņu — miesa
atpūšas, bet var izvēlēties arī pīlādžu, upeņu, apses vai citu jāņuzāļu
slotiņu. Pirtiņa noteikti jāizrotā ar zālītēm un meijām.
Ar kādām slotiņām pērties: — bērzu slotiņa ir atpūtai, spēkam
un veselības atgūšanai — ozola slotiņa — domu apskaidrībai —
pīlādžu — lai atbrīvotos no visa sliktā — priedes — spēku
atjaunošanai — kadiķu — lai atbrīvotos no visa nevēlamā un liekā —
upeņu — spēku uzņemšanai, smaržai — melisas — lai nomierinātos,
atslābinātos un atbrīvotos no nepatīkamām domām — pelašķu — lai
spēcinātu intuīciju, iegūtu drosmi, iegūtu veselību un spēku
Sagatavot ugunskura vietu
Jāņi nav iedomājami bez jāņugunīm jeb raganām, ugunskuriem un pūdelēm.
Jāņugunis ir tikušas dedzinātas gan kalngalēs, gan paceltas kārts galā,
gan uz zemes un arī uz ūdeņiem. Jāņuguns esot bijusi jādedzina uzkalnēs;
ja tādu nebija, tad ūdens — jūras, ezera vai upes — malā.
Gatavot ugunsriteni
Daudzviet Eiropā, arī Latvijā, Līgovakarā, tiklīdz norietēja saule,
godinot saules ceļu, no kalniem ripināti ugunsrati — degoši riteņi.
Skaidri zināms, ka Austrumlatvijā pēc pusnakts no Jāņu kalna ripināja
aizdedzinātu saules riteni. To parasti izgatavoja no veca ratu riteņa,
nosienot to ar sienu vai bērzu tāsīm un starp spieķiem
iepinot sausas zāles vīšķus vai pakulas.
Taisīt lāpas
Lāpas var gatavot no apmēram metru gariem sprunguļiem, kam galus aptin
ar sveķiem piesūcinātu audumu. Latvijā Jāņos bija pazīstami arī gājieni
ar lāpām. Drustos bija izveidojusies tradīcija aizdedzināt lāpas ap
pusnakti, lai ar tām veidotu papildu uguns loku līgotājiem. Uguns kā
auglības nodrošinātāja un aizsargs pret ļaunumu aizdedzinātajās lāpās
bija līdzi visur, arī ejot aplīgot citus līgotājus. Lāpas parasti
aizdedzināja pie lielās jāņuguns. Tūlīt pēc saulrieta ar lāpu liesmu
aizdedzina gan uguns (saules) riteni, gan Jāņa tēva pērno vainagu, ko
liek saules vārtu čukurā.
Gatavot pūdeli
Pati dižākā no jāņugunīm ir pūdele — muciņa, kas pacelta augstu kārts
galā. To parasti paceļ kāda kalna virsotnē līdz ar saules rietu, tad
pūdele vislabāk apgaismo apkārtni. Muciņu cenšas piepildīt ar ilgstoši
un labi degošiem materiāliem: sveķainu celmu malku, ozola zariem, darvu.
Parasti gan pūdeles kārti, gan ugunskurus apvij ar īpaši darinātām zāļu
un ziedu vītnēm.
Taisīt saules vārtus
Daudzi ceļ, kā tautasdziesmās rakstīts, trejus vārtus - saules rietam,
lēktam un jāņabērnu sagaidīšanai sētā. Lai novietotu vārtus tā, ka
vienos saule riet, bet otros lec, vajadzīga saimnieka gudrība. Labāk
vārtus uzsliet laikus, bet pēdējais brīdis ir Zāļu dienas rītā. Vieniem
vārtiem vajadzīgas divas meijas. Puiši (vīri) ierok meijas zemē un
augšpusē galus sasien kopā. Ja ir laiks un vēlēšanās, meijas var apvīt
ar ozola vai citu lapu un zāļu vītnēm. Čukurā liek Jāņa tēva pērno
vainagu, kas tūliņ pēc saule iziešanas cauri vārtiem un aizslīdēšanas
aiz mežu galiem ar lāpu jāsadedzina.
Salasīt puķes un zāles
Jāņu vakarā plūktām zālēm piemīt dziednieciskas un pat maģiskas
īpašības. Saplūkt jāņuzāles par daudz nav iespējams, jo ar tām pušķo
sētu, ēkas, istabas, mājlopus, cilvēkus — jāņuzāļu bagātībai jānodrošina
cilvēku, mājlopu un zemes auglība. Par īstajām jāņuzālēm tiek uzskatīts
āboliņš, paparde, vībotne, buldurjānis, dievredzīte, nārbulis. Taču
daudzviet Latvijas novados ir savas īstās jāņuzāles. Tā Vidzemē par
tādām uzskata madaras, Latgalē — birztalu nārbuļus jeb kodeilas.
Vīt vītnes un vainagus
Līgot bez vainagiem galvā nav iespējams, jo Jāņu laikā visa daba ir
pilnbriedā, pļavas pilnas ar spēku un saules enerģiju. Zāles, kas
sapītas aplī, ir dabas svētības, skaistuma, spēka un mūžības simbols.
Parasti vainagus pina jāņabērni — tikai sievietes un bērni, un ne tāpēc,
ka vīrieši to neprata. Tāpēc, ka horizontālā veseluma (vainags)
radītājas ir sievietes, vertikālā (meijas) — vīrieši. Vainaga uzlikšana,
tāpat kā liela daļa darbību, Jāņos nozīmē auglības un bagātības
vēlējumu un aizsardzību pret ļauno spēku ietekmi. Parasti Jāņa tēvs dabū
ozola, Jāņa māte — zāļu vainagu.
Izrotāt māju Ar īpaši darinātām zāļu un ziedu vītnēm
apvij pūdeles kārti, ugunskurus, vārtus, durvis un akas.
Mājas pušķošana ar zālēm, zariem, ziediem ir īpaša tuvināšanās dabai,
ļaušana tai ieiet savās mājās. Šāda mājas rota dod enerģiju ne tikai
cilvēkiem, kas tajā dzīvo, strādā, bet arī mājlopiem. Istabas stūrus
rotā ar bērzu meijām, kas vīstot labi smaržo. Aiz mājas sijām tiek
spraustas papardes, apkārt mājai, pie gultām un durvīm stiprināti
pīlādži, kas mājās jāatvelk aiz galotnes Līgodienas priekšpusdienā, lai
neviens ļaunums netiktu iekšā. Istabas izkaisa ar kalmēm un jāņuzālēm.
Pušķot sētu
Zāļu dienā (diena pirms Jāņu dienas) no laukiem un mežiem mājās tiek
nestas zāles un puķes, ozolu, bērzu un pīlādžu meijas, gatavotas vītnes
un vainagi, ar ko pušķot māju, sētas, laukus, cilvēkus un arī lopiņus.
Zāļu diena ir arī vispiemērotākā, lai ievāktu augus ārstniecībai - tējām
un vannām. Pēc latviešu priekšstatiem vasaras saulgriežu laikā augos
koncentrējas milzīgs auglības spēks, kuru cilvēks var iegūt.
Pušķoties pašām un pušķot bērnus
Tautasdziesmās ir bagātīgi aprakstīts Jāņa sievas izskats — viņai ir
zelta saktas, pilnas krūtis sudrabiņa, zīda svārki un sagšas. Jāņu
sievas apraksts gandrīz vārdu pa vārdam atkārto vārdus, ar kādiem
parasti tiek aprakstīta saule. Taču jāņubērni pēc pirts visbiežāk
uzģērba baltu kreklu, kas senatnē saistījās ar svētību un veselību.
Krekls tautastērpā ir tikpat neaizstājams kā uguns un vainags Jāņu
rituālā. Meitas un jaunas sievas savu tērpu apjoza ar jostu, ko
uzskatīja par sargātāju un auglības veicinātāju
Sasaukt jāņu bērnus
Līdz saulrietam, lai aizdegtu uguni, tiek sasaukti jāņubērni. Agrāk,
sitot bungas vai pūšot taures, ganu ragus vai dūdas, tika paziņots, ka
nu Jāņi sākušies un visiem jāsanāk kopā. Tagad ar skaļām dziesmām
jāsasauc darbos izklīdušie jāņubērni. Kad visi sanākuši, stājas aplī,
apdzied un uzliek vainagus Jāņa mātei, Jāņa tēvam un Jāņiem. Dzied par
Jāņa ikgadējo ierašanos, iet goda soli un Jāņu rotaļu ar vismaz deviņām
tūrēm Šurp, Jāņa bērni.
Iziet cauri trejiem vārtiem
Jāņu vārtus taisīja saimnieka mājas pakalnā no divām bērzu meijām, kas
galotnēs saliktas kopā. Lai novietotu šos vārtus tā, ka vienos saule
riet, bet otros lec, vajadzīga saimnieka gudrība. Saulgriežu svētkos ir
ļoti būtiski godināt sauli, vakarā to pavadot, no rīta sagaidot. Trešie
vārti ir domāti jāņubērniem.
Pavadīt sauli
Vasaras saulgriežu svētkus ar ugunskuru dedzināšanu pazina visā Eiropā,
jo zemkopju kultūrās liela nozīme auglības nodrošināšanā tika piešķirta
saulei, tās īpašos stāvokļus atzīmējot ar svētkiem. To svarīgākais
uzdevums bija atkārtot pirmradīšanas aktu, kura laikā no haosa veidojas
kosmoss, no tumsas top gaisma. Jānis vasaras saulgriežos pārņem daļu
saules funkciju, un viss, kas saistīts ar uguni, saules sagaidīšanu,
dejošanu ap uguni, ir saistīts ar saules kultu.
Mieloties ar Jāņu ēdieniem
Jāņu dienas ēdienu pamatā
Darbs:
ir piena produkti, maize, cūkgaļa un miežu alus. Jāņusiers apļa formā
simbolizē sauli un pasauli tās veselumā. Laužot pa gabalam no siera,
katrs paņem sev daļu saules spēka. Miežu alum jābūt putojošam, saldam un
brūnam. Tas simbolizē lauku valgmi un ražību. Senāks dzēriens laikam ir
medalus, kura sastāvā ir noteikta daļa medus, kas alum piedod saldumu.
Apdziedāt jāņu bērnus
Ja kāds no jāņubērniem pašam nemanot bija palaidies slinkumā vai kļuvis
nevīžīgs, tad citi to pamanīja un apdziedot uzmundrināja, lai turas
godam. Apdziedāšanās dziesmu ir tik daudz, ka grūti apjaust patiesības
un ķircināšanās robežu. Nerātnās un nešpetnās dziesmas mutīgākajiem
vīriem un drosmīgākajām sievām tika atļauts dziedāt tikai divos
gadījumos — kāzās un Jāņos.
Mazgāties rīta rasā
Daudzviet ticēja, ka rīta rasai ir dziedinošs spēks, tāpēc tajā
mazgājās. Rasu saslaucīja ar dvieli un izgrieza slaucenē, ievāca
dziedniecībai visam gadam un deva govīm, lai būtu daudz piena. Ļaudis
paši brida pa rasu, ticot, ka tad būs nauda pastalās. Sievietes mazgājās
rīta rasā skaistumam, grābjot rasu ar plaukstām vai dvieli no zāles.
Gāja vārtīties rasā, lai iemantotu skaistumu.
Sagaidīt sauli
Līksmošana un dziesmu dziedāšana ir saulei veltīts rituāls, tādēļ tieši
ar dziesmām ir jāsagaida saule pie Jāņu vārtiem — tā var saņemt īpašu
dabas un saules enerģiju. Uzskatīja, ka Jāņu nakts ir tik īsa, ka
saulīte tajā nemaz neguļ — tikai iegrimst jūrā uz īsu brīdi. Taču
saulei, kas pēc Jāņiem parādās aizvien mazāk, ir vajadzīgs cilvēku
atbalsts un palīdzība.
Spēle1:
Ir jau visi Jāņa bērni sanākuši te! (1x plaukstas un mainam virzienu)
(1x normāli ar katru reizi arvien ātrāk) Ir jau visi Jāņa bērni
sanākuši te! (1x) Rociņāmi - plaukš, plaukš, (2x) Kājiņāmi -
taukš, taukš! (2x) Labrītiņi - mums, mums, (2x ar blakus stāvētāju) Vakariņi
- jums, jums! (2x ar otru blakus esošo)
Dalībnieki sastājas pa
pāriem cits citam blakus dārziņā. Meitas, kā vienmēr, puišiem pie labās
rokas. Noiet septiņus soļus pa dejas ceļu un tad vienreiz sasit
plaukstas. Pēc tam to pašu izdara, ejot pretējā virzienā. Atbilstoši
tekstam "Rociņāmi - plaukš, plaukš, Kājiņāmi - taukš, taukš” divreiz
sasit plaukstas un divreiz - kājas pret zemi. Skanot "labrītiņi”, katrs
pagriežas pret savu partneri un, sakot vārdus "mums, mums”, divas reizes
sasit plaukstas, uz "vakariņi” pagriežas pret otrā pusē stāvošo un,
skanot ”jums, jums”, divas reizes sasit plaukstas ar viņu. Katru nākamo
reizi darbība tiek atkārtota ātrāk un ātrāk, bet nezaudējot ritmu! Kā
redzams ierakstā, mēs aizrāvāmies! Pirmajā reizē iesaku jums sākt
krietni lēnāk!
Spēle2:
1. Lielais Jānis kalniņā strīķē savu izkaptiņ', 2x (dziedoši) Trin,
Jānīt, trin, Jānīt, trin, Jānīt, izkaptiņ'! 2 x (vai vairāk) 2. Ja tu
labi neiztrīsi, izkaptiņa nekodīs! Trin, Jānīt, trin, Jānīt, trin,
Jānīt, izkaptiņ'! 3. Mazais Jānis lejiņā taisa savu stabulīt'. Tais',
Jānīt, tais', Jānīt, tais', Jānīt, stabulīt'! 4. Ja tu labi
netaisīsi, stabulīte neskanēs! Tais', Jānīt, tais', Jānīt, tais',
Jānīt,
stabulīt'! 5. Meitenīte, zilacīte, patur' Jāņa stabulīt'! Tur',
meitiņ, tur', meitiņ, tur', Jāņa stabulīt'! 6. Ja tu labi neturēsi,
stabulīte neskanēs! Tur', meitiņ, tur', meitiņ, tur', Jāņa stabulīt'!
Rotaļnieki
sastājas divos apmēram vienādos dārziņos; viens - iekšējais, otrs -
ārējais. Vienā parasti stāv puiši, otrā - meitas. Dziedot panta pirmo
pusi, ārējais iet pa labi, iekšējais - pa kreisi, un šis virziens
saglabājas visu rotaļas laiku neatkarīgi no tā, vai rotaļnieki atrodas
ārpusē vai iekšpusē. Dziedot otro daļu, kāds no iekšējā dārziņa (to,
kurš katram aplim būs „pušucirtējs”, sarunā iepriekš) pāršķeļ ārējo apli
un izved savējo ārā. Tikām tas, pie kura kreisās rokas tika pārcirsts
ārējais aplis, ieved savējos iekšā. Tā katrā pantā vidējais dārziņš
mijas vietām ar ārējo. Tam, kurš ved iekšā, jāiet lēnāk, savukārt tam,
kurš rotaļniekus ved ārā, ir jāpasteidzas. Izmainīšanās notiek panta
otrajā daļā, un, ja nepaspēj samainīties, otro panta pusi dzied vēlreiz.
Spēle3:
Jānīts sēž ozolā, zelta kokles rociņā.(lēni izdziedot) Oktairidi,
oktairidi, zelta kokles rociņā. 2x (ātrāk ritmiskāk) Kāp, Jānīt,
lejiņā, spēlē savas zelta kokl's! (lēni izdiedot) Oktairidi,
oktairidi, spēlē savas zelta kokl's! 2x (ātrāk ritmiskāk)
Rotaļnieki
stāv dārziņā, viens vidū. Pantiņa laikā visi iet pa apli apkārt
vidējam. Piedziedājuma 1. daļā vidū stāvošais, nolūkojis kādu no
dārziņa, piesteidzas tam klāt un izpilda šādu darbību: trīsreiz piesit
kājas pie zemes, pretimstāvošais to atkārto; vidējais trīsreiz sasit
plaukstas, pretimstāvošais to atkārto. Otrajā piedziedājuma daļā abi
sadodas rokās un paceļ tās, izveidojot vārtiņus. Pārējie rotaļnieki,
rokas neatlaižot, skrien tiem cauri. Pēdējā zilbē tiek noķerts nākamais
vidū stāvētājs.
Spēle4:
Šurp, Jāņa bērni, dziedāsim tīrumā! Dziedāsim skaņi līdz vēlam
vakaram!(ritmiski, lēni) Pēterīts ar Miķelīti abi gāja bekas lauzt; Abi
divi piekusuši, nevar bekas kustināt!(ātri, mainoties)
Dalībnieki
sastājas pa pāriem un izveido gatvi: puišu rinda un meitu rinda
atkāpjas viena no otras un sadodas rokās. Dziedot pirmo daļu, abas
rindas tuvojas viena otrai četrus soļus un tad četrus soļus iet atpakaļ.
Tā divas reizes. Pēc tam atlaiž rokas un paliek stāvot. Šī darbība
katru reizi atkārtojas, savukārt otrās daļas darbība katru reizi ir
cita: 1.tūre. Visi pāri, sākot ar pirmo, izdejo galopu cauri gatvei
un nostājas tās galā. Vienlaikus gatvē stāvētāji virzās uz priekšu, lai
dancošanu sāktu no pirmā pāra vietas. 2.tūre. Pāri sadotām rokām
pagriežas ar skatu vienā virzienā. Pirmais pāris pagriežas pret pārējiem
un, sadotās rokas pacēluši, iet katrs pa savu gatves pusi uz otru
gatves galu. Pārējie seko. Nonācis galā, katrs pāris pieliecas un pa
apakšu iet līdz savai vecajai vietai. 3.tūre. Darbība gandrīz tāda
pati kā iepriekšējā tūrē, tikai vispirms pirmais pāris pieliecies lien
cauri visai gatvei un tad iet atpakaļ, paceļot sadotās rokas virs pārējo
dejotāju galvām. 4.tūre (Žīgāšana). Pirmais pāris pagriežas ar skatu
pret pārējiem, rokas sadotas un paceltas. Otrais pāris lien pa sadoto
roku apakšu, tikmēr rokas paceļ trešais pāris, un pirmais pāris lien
cauri, šādi turpinot ceļu līdz gatves galam un pēc tam - atgriežoties.
Tas pāris, kurš nonāk pirmā pāra pozīcijā, vienmēr pagriežas ar skatu
pret pārējiem. Žīgāšanu turpina, līdz pāri nonāk savās vecajās vietās. 5.tūre
(Aušana). Pārinieki pagriežas viens pret otru un sadodas rokās. Pāri
līklocī mijas vietām: pirmais pāris pa gatves vienu pusi apiet otro
pāri, pa otru pusi - trešo pāri. Apietajiem pāriem jāsāk kustēties
pretējā virzienā. Kad trešais pāris atrodas starp pirmo un otro, otrais
sāk to pašu kustību, ko pirmais, un pēc tam arī visi pārējie pāri.
Nonākot otrā galā, jānogaida īstais brīdis, lai dotos atpakaļgaitā. Šo
tūri ir neiespējami aprakstīt. Skatieties un mēģiniet darīt līdzi! 6.tūre.
Pirmā pāra dancotāji paiet viens otram pretim, griežas labajos elkoņos,
tad kreisajos un izšķiras. Puisis dodas pie tagadējās pirmās meitas un
griežas ar viņu labajos elkoņos. To pašu dara arī meita ar rindas galā
stāvošo puisi. Tad atkal abi satiekas vidū un griežas kreisajos
elkoņos.Un tā līdz galam, neizlaižot nevienu pāri. Kad pirmais pāris
izgriezis kādus trīs pārus, stafeti pārņem nākamais pāris. Gatvē
stāvētāji nemanāmi virzās uz gatves sākuma galu, lai, sākot griešanos,
atrastos pirmā pāra vietā. Rotaļa turpinās, līdz visi pāri bijuši par
griezējiem. Šī ir pati garākā tūre. 7.tūre. Elkoņos griežas pa
diagonāli stāvošie: pirmais puisis un pēdējā meita skrien viens otram
pretim, vidū apgriežas elkoņos un nostājas viens otra vietā. Tāpat
samijas pirmā meita un pēdējais puisis. Tālāk to turpina otrie, trešie,
kamēr visi apmainījušies vietām. 8.tūre. Ar šo tūri jātiek vecajās
vietās. Pirmais pāris, kas šobrīd atrodas pēdējā pāra vietā, sāk
darbību, vispirms apgriežoties savā starpā labajos elkoņos, tad puisis
dodas uz meitu, bet meita - uz puišu rindu un griežas elkoņos ar katru
nākamo stāvētāju nepilnu apgriezienu, līdz nonāk savā vecajā vietā. Tā
izdara visi un nokļūst savās agrākajās vietās. 9.tūre. Elkoņos
griešanos sāk pakāpeniski: pirmais puisis dodas pie pirmās meitas, otrā
meita pie otrā puiša, trešais puisis pie trešās meitas utt., līdz
griežas visi rotaļnieki.
Šīs tūres nav obligātas Gadu gaitā tās
ir mainījušās un mainās joprojām. Ja jums iepatīkas, varat izdomāt savas
tūres un improvizēt līdz pat rīta gaismai. Galvenais ir pamēģināt, -
un lai jums izdodas ar katru gadu labāk!
Kāda ir Jāņos veicamo darbu secība?
Pirmā — mājas apdarināšana: lai sēta sakopta, lai dārzi izravēti. Ja
braucat uz Jāņiem kādā tālākā Latvijas nostūrī, redzat, ka sievas līkņā
ar dibeniem uz augšu un ravē. Pēc tam sien Jāņu sieru, mīca un cep
maizīti. Ir tādi darbi, kas jādara vienlaicīgi: meitas ņemas ar
pušķošanu, saimniece — ar cepšanu un vārīšanu, puiši cērt meijas un rīko
saules vārtus. Malku ugunskuram saimnieks
Darbs:
krāj visu gadu. Ugunskurs tiek sakurts milzīgi liels.
Jāņos notiek pēršanās ar kalmēm, lai izdzītu laukā visu nelabo: ļauno
domu un slikto omu. Re, kā cilvēkam ar labu neko nevar dabūt ārā! Arī tā
ir ļoti sena un svētīga tautas tradīcija.
Līdz brīdim, kad līgotāji ir saposušies, visam jābūt gatavam. Starp
citu, visus 30 gadus Jāņus esmu aizvadījusi tautastērpā. Arī tas ir
brīnišķīgs mirklis. Tad visi sanāk Jāņu mātes pagalmā un iedzied Jāņus
stundu pusotru pirms saules rieta. Pēc tam iet apkārt mājai ar mājas
svētības dziesmām, izdzied svētības vārdus Jāņu mātei, Jāņu tēvam un
visiem Jāņu bērniem. Tad ejam iekšā un sēžamies pie pirmā mielasta. Tad
visi ceļas un iet pavadīt saulīti. Kad saulīte pavadīta, nākam atpakaļ
un atkal sēžamies pie galda.
Jāņu nakts būtība ir saulītes pavadīšana un sagaidīšana?
Jā, ir brīnišķīgi, ja tu vari pavadīt sauli, ja redzi to. Tikpat skaists
brīdis ir sagaidīt saules lēktu. Katrs saullēkts un riets ir citāds.
Bieži tas brīdis ir lietū tīts, un tad tu vienkārši iedomājies, kāds tas
izskatījies iepriekšējā reizē. Vismaz domās esi kopā ar sauli!
Ap pulksten diviem laiž lejā no kalna ar salmiem pildītu aizdedzinātu
ratu riteni, kas simbolizē saulītes norietēšanu un dienas raušanos
mazumā. Tad jaunieši danco un iet rotaļās. Ap pulksten trijiem četriem
ejam peldēties, lai ūdens būtu cik auksts būdams. Jāņu naktis bieži vien
ir aukstas, bet, tavu brīnumu, neviens nesaslimst. Mistērija! Ir jau
viena otra bilde redzēta, kā sievas kailas metas ūdenī un vīri no
krūmiem skatās. Šīs peldes, lai cik aukstas vai siltas, nāk tikai par
svētību. Tas ir brīdis, kad visi ir saguruši un vajadzīgs
uzmundrinājums. Tad nakts peldēšana vai velšanās pa rasas kalnu ir īsti
laikā, pilnībā izbaudot dabas burvību. Iesaku to visiem pamēģināt. Ja
jaunas meitas tiešām grib būt daiļas, tad vajag kailām no kalna pa rasu
lejā ripināties un no rīta, saulītei lecot, nomazgāt rasā muti. Tad
viņas būs tik daiļas, ka visas kosmētikas firmas bankrotēs. Pēc tam nāk
danči un rotaļas — līdz pat saules lēktam. To sagaida ar īpašām saules
dziesmām. Kam ir spēks un dūša, tas var turpināt dancot un dziedāt.
Sākas Jāņu diena.
Kad līgotāji mostas, viņus gaida Jāņu dienas brokastis. Visi ir
saguruši, bet jaukas svētības pārpilni. Pēc brokastīm atkal ir danči un
rotaļas. Pēcpusdienā palēnām nodziest ugunskurs, un cilvēki sāk plānot
atpakaļceļu. Ļaujam visam lēnām nogulsnēties. Katrs aizbrauc savā brīdī,
un mēs ikvienu pavadām ar dziesmu, izdziedot konkrēto situāciju.
Kura brīdī līgotāji dodas meklēt mistisko papardes ziedu?
Ar to papardes ziedu tā īsti nevar zināt. Varētu būt, ka to dodas meklēt
pēc atspirdzinošās nakts peldes. Manuprāt, papardes zieds mūsu kultūrā
ienācis nedaudz vēlāk. Papardes zieda simbolika, pareizāk, saulgriežu
gadskārtu tradīcijas ir kopīgas visā pasaulē. Tāpat kā ugunskrusts vai
auseklītis pazīstamas absolūti visām pasaules tautām. Tā patiešām ir
mistika. Varbūt tā ir seno tautu valoda, kas visiem bija kopīga. Eiropā
ļoti daudzām tautām saglabājušās šīs gadskārtu tradīcijas. Tik, cik
civilizācija ir iznīcinājusi, tik tās ir aizmirstas.
Statistika liecina, ka deviņus mēnešus pēc Jāņiem Latvijā dzimst krietni
vairāk bērnu nekā citos mēnešos… To var izskaidrot.
Uz Jāņiem viss ir gatavs: gan daba ir pilnbriedā, gan cilvēks ir gatavs
kaut kam lielam. Šajā naktī daba pilnīgi saplūst ar cilvēku. Varbūt tie
bērniņi, kas ieņemti Jāņu naktī, ir vislaimīgākie, ja jau tik skaistā
mirklī par viņiem domāts…
Vienīgais, kas, manuprāt, ir briesmīgi, — svinēt Jāņus
desmittūkstošgalvainā pūlī. Koncerts Jāņu vakarā ir absolūta Jāņu
iznīcināšana. Vajag saņemties katram savā ģimenē, radu un draugu pulkā.
Latvijā ir sabūvēts tik daudz privāto māju, ka, manuprāt, katram iznāk
kur aizbraukt. Tā ir īpaša noskaņa, kad tuvi cilvēki sēžas pie lielā
saimes galda. Tā ir fantastiska sajūta arī pašiem saimniekiem. Svētkus
vari izbaudīt tikai tad, ja esi radu un draugu pulkā. Protams, tas nav
viegli, ir jāpiepūlas. Tu nāc ar atbildības sajūtu: es svinēšu Jāņus, es
būšu saimnieks vai saimniece, es negaidīšu, kad man kaut ko gatavu
iebāzīs mutē, es pats darīšu. Katram jābūt atbildīgam.
Pie svētkiem ir jāpiestrādā ar visu — ar domām un darbiem. Un tas nenāk
viegli. Cilvēks ir kūtrs pēc dabas. Viņam ir jāpiespiež sevi darīt. Pats
no sevis tas nāks, ja būsi izbaudījis mirkļa skaistumu. Nu dari, nu
mīci maizi, iemācies kādu dziesmu. Ar vienu meldiņu var izdziedāt visus
Jāņus. Un tu jutīsi, kā šis meldiņš mainīsies.
Lai svētki izdotos, nedrīkst stāvēt maliņā. Tikai tā Jāņi var atdzimt.
Un nevajag neko papildus lietot priekam. Eiforija rodas pati no sevis,
tā ir dabā un ienāk cilvēkā tad, ja kaut ko no šīs secības iekļauj
svētku rituālā. Savā būtībā rituāls ir saglabājies. Mājas sakopšana
notiek pirms jebkuriem svētkiem, tāpat ēdiena gatavošana. Šī darbošanās
cilvēku mobilizē. Bieži vien ir tā, ka gatavošanās svētkiem ir
fantastiskāka par īso svētku mirkli.
Ikdienas ir daudz vairāk nekā svētku. Ja svētkus neveidosim, tad visa
dzīve pārvērtīsies par pelēku ikdienu. Ir vajadzīgi tādi punkti dzīvē,
kas dod gaismu ikdienai.
Kas Jāņu rituālā ir vissvarīgākais?
Mielasta sarīkošana, mājas appušķošana un aplīgošana. Aplīgot var arī
nākamajā — Jāņu dienā. Atceros vienus no pirmajiem Jāņiem, ko svinēju
radu un draugu pulkā. Bijām Jaunpiebalgā. Cilvēki zināja, ka būs
«Skandinieku» aplīgošana. Tas bija pirms gadiem divdesmit. Staigājot no
mājas uz māju, bijām jau noguruši un spriedām — kalnā vairs nekāpsim.
Bet tad ieraudzījām kalna galā pie savas mājas stāvam Jāņu tēvu un Jāņu
māti ar milzīgu pīrāgu grozu. Nu, kā tu neiesi! Cilvēks ir iekšēji
gatavs svinēt un sagaida tevi bezgala skaisti — ar īstu saimnieka
izpratni. Un viņš ir ļoti priecīgs, ka aplīgo viņa dārzu, viņa lopu
kūti, aiz katra pakša aizbāžot zaļu zaru.
Kāda nozīme ir Jāņu vainagam?
Es jau esmu vecmāmiņa, bet ar vainagu jūtos fantastiski, gluži tāpat kā
astoņpadsmit gadu vecumā. Burvība ir tad, kad tu pats to pin. Nevajag
pirkt tirgū! Ir sens ticējums, kā jāvāc Jāņuzāles vainagam: pļavā, kur
aug visas Jāņuzāles, sper deviņus soļus, tad plūc to, kas tev priekšā
(kaut vai dadzi), un pin savā vainagā. Tajā jābūt trejdeviņām zālēm.
Pinam katru gadu, un katrai vainags iznāk citāds, turklāt tas precīzi
raksturo pašu pinēju. Meitas un sievas nopin vainagus arī puišiem un
vīriem. Kad visi sanāk svētku pagalmā, vīri tiek kronēti ar vainagiem
neatkarīgi no vārda, jo šajā brīdī mēs visi esam Jāņu bērni, katras
mājas saimnieks ir Jāņu tēvs un Jāņu māte. Pat sunītim un kaķītim ir
vainags, nemaz nerunājot par gotiņām.
Un ugunskuram?
Ugunskurs ir saulītes simbols. To aizdedzina tikai tad, kad saulīte ir
norietējusi, un tas sāk dzist, kad saulīte lec. Sens ticējums vēsta: cik
tālu ugunskurs apspīdēs laukus, tik daudz tiem būs svētības. Tāpēc ir
šīs augstās pudeles — lai to gaisma apspīdētu visus laukus. Ugunskurā
met vecos vainagus, vijas un dažādas zālītes, lai arī ugunij dotu spēku
un svētību. Savukārt tu pats reibsti no degošo zāļu aromāta. Tas ir
viens no rituāla brīžiem, kas jāpiepilda. Uguns svētums no seniem
laikiem ir mūsu apziņā ierakstīts.
Vecos vainagus palēnām sāk dedzināt jau no Ziemassvētkiem. Meteņos
dedzina un Lielajā dienā dedzina. Tā pamazām līdz Jāņiem atbrīvojas no
visām vecajām vijām. Kādreiz lauku sētā bija daudz vainagu, tie žuva
klētīs, kūtīs, pirtiņās. Pilsētas dzīvoklī vainagu vajag novietot ēnas
pusē, tad tas vēl ilgi smaržos. Agrāk vainagos iepina ārstniecības
augus, kurus gada gaitā gan lopiņiem deva, gan paši kā tēju dzēra. To
mēs esam piemirsuši.
Kāpēc tautasdziesmās īpaši uzsvērts, ka Jāņu nakti nedrīkst nogulēt?
Jā, mūsu senčiem bija diezgan nežēlīga attieksme pret gulētājiem. Varbūt
tāpēc, ka Jāņu nakts ir visīsākā gadā un būtu grēks to palaist garām un
nogulēt. Tā kā Saulgriežu naktī nevar pateikt, kura sieva, kura meita,
tad negulēšana attiecas uz visiem. Šī nakts taču ir gada kulminācija.
Kas tu būsi parastā dienā, ja tu noguli Jāņu nakti! Tad tu nekam neesi
derīgs. Dari ko gribi, bet paliec nomodā. Ne jau velti viena diennakts
ir tik ārkārtīgi piepildīta. Viss ieplānots ar gudru ziņu — lai būtu
vieglāk sagaidīt saules lēktu.
Līgo naktī tomēr ir kaut kas maģisks, kas liek to gaidīt — kā gada
skaistāko brīdi.
Ir kāda augstāka vara, kurai mēs paši šajā naktī nākam palīgā. Ar savu
labo domu, ar savu labo vārdu, ar dziesmu mēs no savas puses dodam to
labāko. Mēs veltām laukiem un cilvēkiem vislabākos vārdus ar mīlestības
pilnu sirdi, un tas viss summējas. Tu ej ar prieku un sagaidi to pašu
pretī. Tāda ir Jāņu nakts burvība. Ja tu dod daļu no savas sirds, tad
burvība nepaiet tev garām. Bieži vien ir tā: ja tu esi brīnišķīgi
sagaidījis un pavadījis Jāņus, tad ar šo pozitīvo enerģiju
Darbs:
pietiek visam gadam. Manuprāt, Jāņi ir kaut kas īpašs, tas ikvienam būtu
jāizdzīvo. Šīs nakts mistisko burvību nevar izstāstīt — svētki ir
jāizjūt pašam.
Ticējumi:
Lai iegūtu skaistumu, tad Jāņu rītā ir jāmazgājas rasā.
Ja Jāņu nakti guļ, tad lini sakrīt veldrē.
Ja guļ, Jāņu nakti, tad guļ visu gadu.
Jāņu nakti vajag aplīgot visu labību, tad labi aug.
Ja Jāņos govis aplīgo, tad ir labs sviests.
Ja meitas mazgājas kviešu rasā, tad viņām ir baltas sejas.
Ja nopin vārpu vainagu, tad ir laba raža.
Ja nopin vainagu no trejdeviņām zālēm, tad sapņos redzēs savu nākamo
vīru.
Jāņu naktī vajag kailam apskriet labības laukus, tad labi aug.
Jāņu dienā parādoties malduguntiņa, kas esot nauda, kas nākot virs zemes
kaltēties.
Ja Līgo vakarā vij govīm vainagus, tad tām ir dzeltens krējums.
Jāņu nakti nedrīkst zirgus vest pieguļā, tad vilki tos nekož.
Jāņu nakti nedrīkst kurināt pirti, lai zirgi nesvīstu.
Jāņos kroņus svieda upē, ja tas trīs reizes apgriezās, tad apprecējās.
Ja Jāņos līst lietus, tad būs slapja vasara.
Ja Jāņos nelīst lietus, tad būs jauks rudens.
Ja dzeguze pēc Jāņiem kūko, tad sagaidāma slikta raža.
Ja Jāņu nakti ierauga trejdeviņus jāņtārpiņus, tad var trejdeviņas
laimes vēlēties.
Jāņu nakti zied paparde ar krāšņiem ziediem, kas viņu redz ziedot, tas
ir laimīgs un tam piepildās viss, ko viņš vēlas.
Jāņu norises galvenie momenti:
Pirms Jāņiem vajadzēja izravēt dārzu, izvelēt veļu, sakopt sētu un māju.
Sagatavot Jāņiem sieru un alu, novīt vainagus un atnest no meža meijas
un pīlādžus, sagatavot malku ugunskuram un pūdelei
un tagad, noteikti katram iemācīties vismaz pa vienai līgo dziesmai.
Līgo dziesmas var sāk jau dziedāt vairākas nedēļas pirms Jāņiem.
Zāļu dienā - 23. jūnijā, jāvāc ziedi un zāles, jo tieši šajā laikā zāles
ir visbagātīgāk apveltītas ar enerģiju. Šajās dienās zālēm piemit īpašs
dziedinošs spēks. Tās spēj atvairīt ļauno un piesaistīt labo. Svarīgi
ir zināt "īstās" jāņuzāles, katrā novadā tās ir citas. "Īstās" jāņuzāles
var būt madara, vībotne, sarkanais āboliņš, buldurjānis, zilgalvīte.
Zāles sapina īpašās pīnēs un meta ugunī, lai nodrošinātu auglību. No
zālēm pina vainagus un vītnes. Pagalms jāpušķo ar meijām. Pie durvīm
jāliek pīlādžu zari, lai atvairītu raganas.
Saulgrieži ir laiks, kad aktivizējas tumsas spēki. Šajā laikā viss gaiss
esot pilns no raganām, vilkacēm un laumām, pret tām iedarbīgi ir
durstīgie dadži, nātres un mežrozītes, arī augi ar asu smaku. Kūtī liek
ecēšas, izkaptis, adatas, lai ļaunie gari sadurtos.
Zāļu dienā, jau laicīgi pārdzen mājās lopus, bet ganu uzdevums ir tos
izgreznot ar vainagiem un vītnēm. Tad visi iet pirtī. Jāņu vakaru sāk ar
Jāņu mātes un tēva greznošanu ar vainagiem un vītnēm. Tad skanēja arī
apdziedāšanās dziesmas par labi un slikti izdarītiem darbiem. Jāņos
nepārtraukti ir jālīgo. Katrai darbībai ir paredzēta dziesma. Aplīgo
dārzus laukus, laidarus.
Mājas pagalmā ap ozolu noteikti ir jāiziet apļa rotaļa vai deja, un
ozolam jāziedo, lai nākošais gads būtu auglīgs. Ozols simbolizē mājas
varenumu, tas ir Pasaules koks, tas ir svēts koks.
Tad Jāņubērni dodas uz citu māju un aplīgo mājas māti un mājas tēvu. tām
mājām, kurām svētības nesēju pulks paiet garām, nākošajā gadā nekas
labs nav gaidāms.
Tad ar Saules rietu līgotāji sanāk kopā apkārtnes augstākajā kalnā, kur
uzslej pūdeli un kurina ugunskuru. Gaismai ir jādeg no Saules līdz
Saulei, lai nebūtu gaismas pārtraukuma, jo tikai gaismā vairojas labie
spēki. Jāņuguns gaisma dod svētību, tā šķīstī. Uguns jāiededzina līdz ar
Saules rietu.
Mīlestības skurbinātie jaunieši, un ne tikai, dodas meklēt papardes
ziedu. Jāņu nakts mīlestība ir auglību veicinošs rituāls. Sievietes
kailums ir Jāņu nakts auglības kulta sastāvdaļa. Kailas meitas un sievas
pa rasu ripinājās no kalna, ka tā dos pašu dārgāko velti - auglību
cilvēkiem un zemei. Kailas sievietes dejoja rudzu un linu laukā, lai
dotu tiem auglību.
Pie ugunskura jāgaida Saules lēkts, jādzied dziesmas, jādejo un jāiet
rotaļās. Nakts vidū no kalna ripina degošu riteni - Saules simbolu.
Naktī vajag iet plikam peldēties, lai saņemtu ūdens spēku, bet līdzi ir
jāņem lāpas, kas aizdedzinātas no Jāņu ugunskura, jo jāņubērniem
nepārtraukti ir jāatrodas uguns svētības aizsargājošajā lokā. Nakts
pelde ir tikpat svarīga sastāvdaļa, kā līgošana.
Pēc peldes atgriežoties pie ugunskura tam ir jālec pāri, lai iegūtu
uguns svētību. Arī uguns attīra no ļaunā un šķīstī. Pusnaktī ugunim
ziedo ziedu izlūdzoties auglību nākošajam gadam.
Pirms Saules meitām jāiet mazgāt mutes tādā avotā, kas tek uz
austrumiem. Arī ūdenim ziedo vainagu vai jāņuzāles.
Sauli sagaida kalnā. Sagaidījuši un apsveikuši Sauli, mēs ticam, kā tā
mums dos daļu no sava siltuma, gaismas un spēka. Saules lēkts - tas ir
svēts brīdis.
Avots: http://www.gudrinieks.lv/referati/konspekts/j-i-l-go-puslapis4.html |