|
Līgo svētki vai tomēr Jāņi
Gadsimtiem ilgi latviešu tauta ir svinējusi Jāņus
– lielākos gadskārtu svētkus gadā. Jāņu svinēšanas tradīcijas laika
gaitā ir pārvērtušās līdz ar ideoloģiskās iekārtas maiņu.
Mainās arī Jāņu nozīme – padomju laikā saulgriežu svinēšana kļuva
par "krāšņu piedzeršanās pasākumu”, pēc tam tos aizliedza pavisam, bet
mūsdienās Līgo svētki drīzāk atgādina pikniku ar desiņām un alu.
Jāņu pirmsākumi
Līgo diena, kuru agrāk sauca par ziedu vakaru, nostiprinājās tikai
divdesmitā gadsimta 30. gados. Jāpiemin, ka svētku nosaukums – Līgo
svētki – ir neprecīzs. Pareizais nosaukums tomēr ir Jāņi. 1928. gadā
„Jaunākajās Ziņās” pats šī nosaukuma ieviesējs Emilis Melngailis raksta
šādi: „Izdodams savu pirmo krājumiņu, kurā ietilpa tikai Jāņdziesmas,
es, jaunās dienās – 1900. gadā – sekodams ierunātai valodai, ka Jānis
nav latvisks, biju izgudrojis jaunu vārdu Līgo svētki, kurš uz kādu
laiku ir nomācis īstos senvārdus: Jāņa dienu, Jāņnakti..”( Literatūra un
Māksla. 1988. g. 24. jūn.)
Astronomiskie saulgrieži, kas ir 21. jūnijā, tika pārcelti uz 24.
jūniju. Tomēr latviešu tradicionālie Jāņi nesaistās ar Sv. Jāņa
Kristītāja svētkiem šajā dienā. Savā dziļākajā būtībā tie ir saules
uzvaras svētki, jo vasaras saulgriežos saule ir sasniegusi visaugstāko
stāvokli un spīd visilgāk.
Jāņa vārds ir gan indoeiropiešu, gan ebreju, gan arābu cilmes.
Latviešiem vārds Jānis ir dabas auglības un dzīvības spēku
personifikācija. Romiešu mitoloģijā Janus ir viens no vecākajiem dieviem
– saules, debesjuma un vēju dievs, vēlāk visa sākuma un likteņa dievs
ar divām sejām, kas ir vērstas pret austrumiem un rietumiem, gaismu un
tumsu, jaunību un vecumu. Arābu un ebreju mitoloģijā šāds visa sākuma
dievs ir Jahve, kas radījis pasauli, arī viņam piemitis dabas duālisms.
Grieķi šo personvārdu pārveidoja par Johanēsu. Ar kristīgās ticības
izplatīšanos tas piemērojās dažādu tautu valodas īpatnībām (Džons,
Huans, Ivans, Džovanni u.c.). Latvijā Jāņa vārds ieviesies 13. – 16.
gadsimtā.
Propagandas svētki
Okupējot Latviju, jaunajai padomju vadībai bija svarīgi likt tautai
noticēt, ka vara ir viņiem draudzīga, tāpēc 1941. gada maijā Jāņu dienu –
24. jūniju – jaunā vara pasludināja par tautas svētku dienu, un līdz ar
to arī par brīvdienu. Taču tūlīt pēc tam sekoja baisas izvešanas, un
Jāņu naktī priecāties vairs nebija iemesla. Karam beidzoties, varas
pārstāvji nolēma šo ideju turpināt. 1945.gada 19. jūnijā laikrakstā
„Cīņa” tika publicēts LPSR Arodbiedrību Centrālās padomes prezidija
lēmums, kurā komitejām lika piesaistīt plašas strādnieku masas Līgo
svētku svinēšanā, organizējot izbraukumu referātus, informējot par
darbaļaužu darba panākumiem u.tml. Nolūks bija nepārprotams – pārvērst
Jāņus (tolaik tos sauc arī par Līgo svētkiem) par padomju propagandas
svētkiem.
Jauns aizdomu vilnis pret šiem svētkiem sākās pēc 1949. gada
deportācijām. 1950. gadā Līgo svētkus izņēma no oficiālo svētku dienu
saraksta, tajos bija jāstrādā. Pēc Staļina nāves pakāpeniski un
neuzkrītoši svētku svinēšana atjaunojās. Ar LPSR Ministru Padomes lēmumu
1954. gadā Līgo diena kļuva par svinamu dienu, kas bija jāatstrādā
tuvākajā svētdienā. Pēc 1959. gada Latvijas PSR nacionālkomunistu
izdzenāšanas no amatiem svētkiem sākās pamatīgi uzbrukumi, sakrītot ar
jaunu kampaņu lauksaimniecībā – kukurūzas audzēšanu (Hruščova laikos).
Jānis Stradiņš rakstā "Par Jāņu svinēšanu un Jāņu apkarošanu”
("Lauku Avīze”, 1988.g. 18.jūn.) raksta: "Apstākļu zinātāji stāsta, ka
jau 1959.gada 9.- 13.jūnijā, kad Latvijā uzturējies Ņikita Hruščovs,
divi vietējie darbinieki pievērsuši viņa uzmanību Līgo svētku ieražai,
kas drīzumā bija gaidāma. Dažādu apstākļu saērcināts, Hruščovs vaicājis
republikas vadībai, kas tie tādi vēl par svētkiem, kuros tiekot dzīrots
un dziedāts uz nebēdu. Šī valstsvīra holeriķa replika – drīzāk gan
jautājums – dziļi iesēdies prātā kādam vēlākajam republikas vadītājam,
Jāņa dēlam, kuram šie svētki jau izsenis bija likušies visai aizdomīgi.
Voluntāru pārdomu rezultātā 1961. gadā aizliedza ne tikai Jāņu
svinēšanu, ne tikai līgošanu un aplīgošanu, bet arī nesaudzīgi apkaroja
visu ar Jāņiem saistīto – rakstniecībā, mūzikā, kinematogrāfijā, pat
kulinārijā.”
Kreppapīra farss
Līdz 20. gs 60. gadiem tomēr tika pieļautas tautiskas (drīzāk jau
pseidotautiskas) svētku pastkartes un citas vairāk vai mazāk ar Jāņiem
saistītas izdarības. Valdības pielabināšanās laikā tika ieviestas
krāšņas sombrero cepures ar kreppapīra lentēm un citi šī materiāla
rotājumi Jāņu svinēšanai. Valdība, pārvēršot šos svētkus farsā, cerēja
Jāņus izmainīt līdz nepazīšanai, lai aizmirstos to sākotnējā jēga.
Jāņu svinēšanas tradīcijas krasi izmainīja Arvīds Pelše, kurš 20.
gs. 60. gadu sākumā kļuva par Latvijas komunistiskās partijas pirmo
sekretāru. Pastāvošā vara centās pat zinātniski pamatot, ka Jāņi ir no
dzīves atpalikušu elementu, dzērāju, nacionālistu un revolucionāru
svētki. Tika uzskatīts, ka Līgo diena ir kaitīga pagātnes palieka ar
pagānisku un ekspluatatorisku izcelsmi. Pēc partijas domām, Jāņi
parādīja cilvēka nevarību dabas priekšā, cenšanos pielabināt
visaugstāko, lai tas sūtītu labu.
1961. g. 24.jūnijā kā oficiāla direktīva parādījās "Cīņas”
ievadraksts, kurā rakstīts: „Par novecojušu, laika garam neatbilstošu
ieražu atzīstama Līgo svētku jeb Jāņu svinēšana. Laikmetā, kad padomju
cilvēks liek pamatus dižajai komunisma celtnei, nepareizi un
nelietderīgi būtu celt godā pagānu ieražas. Darbaļaužu audzināšanā ir
izmantojamas tikai progresīvās tradīcijas. Protams, ka svinēt vai
nesvinēt ir katra pilsoņa personiska darīšana. Bet valsts un sabiedrības
atzinību un atbalstu var izpelnīties tikai progresīvi jaunā laika
svētki un svinības.”
Vecā Jāņu politika…
Tolaik nedrīkstēja vairs pieminēt zāļlaukus un to, kas tajos auga.
No tautasdziesmu krājumiem izņēma dziesmas, kurās minētas auzas,
āboliņš, siens. No pavārgrāmatām izņēma Jāņu sieru, pārdēvējot to par
ķimeņu, lauku vai zemnieku sieru. Jāņogas preses izdevumos tika
pārsauktas par sarkanajām upenēm, jāņtārpiņi par spīdeklīšiem. Tika
aizliegtas Rūdolfa Blaumaņa „Skroderdienas Silmačos”. Andreja Pumpura
„Lāčplēsī” un citos klasikas darbos izņēma vai pārveidoja Jāņu
svinēšanas aprakstus. „Zem naža” laida visu skolas hrestomātiju, kur
bija pieminēti Līgo svētki. J. Stradiņš savā rakstā citējis toreizējā
Latvijas Valsts izdevniecības direktora slavenos vārdus: „Lai bērni
uzzina par Līgo no citiem avotiem, tikai ne no skolas mācību grāmatām.
Pat no Friča Rokpeļņa „Lovates krastos” un Jūlija Vanaga „Liepnas
kaujas” nozuda ar Līgo saistītie panti. Arī dziedot Raiņa „Senatni” ar
Emīla Dārziņa mūziku, rinda „…jāņugunis spīgo” Rīgas radiofonā bija
jāizpilda, neskaidri murmulējot. Par dzejoļa „Uz Zilā kalna” ievietošanu
Pāvila Rozīša Rakstu 5. sējumā izdevniecības redaktore V. Valpētere
zaudēja darbu. Skandalozajā tiesas prāvā viņas aizstāvībai par ekspertu
bija uzaicināts Zinātņu akadēmijas Valodas un literatūras institūta
direktors Ēvalds Svimpuls- Sokols, kurš tolaik drosmīgi iestājās par
seno tautas tradīciju.
Uz partijas izdarībām tauta atbildēja ar ironisku dziesmiņu:
"Atmaskota beidzot tika / Vecā Jāņu politika… / Tagad zināms – mūsu
senči / Bija dzērāji un plenči…/ ēda sieru, dzēra alu, / Kamēr dabūja
tie galu…” Dažādos norakstos šī dziesmiņa ceļoja pa visu republiku.
Toreiz daudzi dažāda līmeņa sabiedriskie darbinieki, Jāņus aizstāvēdami,
upurēja savu karjeru.
Šo bezprecedenta „antilīgo kampaņu” Latvijā no 1961. līdz 1965.
gadam uzskatīja par viena cilvēka iegribu, un lielā mērā tas tā arī
patiešām bija. Tomēr jau toreiz tika deklarēts un PSKP 22. kongresā
akceptēts, ka ap 1980. gadu mēs būsim pienākuši pavisam tuvu komunismam
un ka nacionālas atšķirības izzudīs pavisam drīz. Visā valstī tika
izvērsta kampaņa pret reliģiju (atcerēsimies, ka tieši 1961. gadā slēdza
Rīgas pareizticīgo katedrāli, lai tās telpās ierīkotu planetāriju),
Vidusāzijas republikās apkaroja musulmaņu tradīcijas. Arī Latvijā atrada
izdevīgu objektu, kas ļautu "nošaut divus zaķus reizē” – savienot cīņu
pret reliģiju (pagānismu) un cīņu pret „buržuāzisko nacionālismu”.
Avots: http://sandija.eu/2008/06/ligo-svetki-vai-tomer-jani/ |
Kategorija: ... Kas tie tādi | Pievienoja: FisherLV (21.03.2010)
|
Skatījumu skaits: 7218
| Reitings: 0.0/0 |
|