Brīnumainais spēks
Visa bija Jāņa zāle,
Ko plūc Jāņa vakarā;
Ko plūc rīta saulītē,
Tā vairs lieti nederēja.
Šajā dienā ievāktām zālēm un saknēm piedēvēja sevišķi dziedniecībai
noderīgas īpašības.Zāļu dienā plūkot zāļu vērtība tika saistīta ar
saulgriežiem, kad saule, uzkāpusi zenītā visaugstāk, sāka atkal slīdēt
zemāk. Līdz ar to ziedi bija padoti vītumam, bet tēju un zāļu ievākšanai
bija jānotiek, iekām iestājās vītuma laiks.No dažām dziesmām var pat
vērot, ka Zāļu dienā ziedi it kā bijuši plūcami pašas plūkšanas dēļ, ka
pašai plūkšanai ir maģiska nozīme.Saplūktos ārstniecībai noderīgos
ziedus nolika ēnā žāvēt. Jāņuzāles otrā dienā salika uz kārtīm ēku
paspārnēs, nesa istabas augšā, gan arī salika klētspriekšā, bet Jāņu
vainagus pakāra pie sienas.Ziemā, pavasarī, kad atnesās govis, tām deva
jāņuzāles tūliņ pirmajā barības došanas reizē. Tāpat, ja kāda govs
saslima, no Zāļu dienā plūktām zālēm tika saplaucēta tēja un līdz ar
vārdiem: "Aizeji, kaite rūkdama, dūkdama, atnāc, veselība, dziedādama!"
dota slimajai govij iedzert.Arī bērnus ieteic mazgāt jāņuzāļu sulā, tad
tie būs vienmēr veseli. sevišķi izlasītas puķes glabā ziemai -
tējai.Bija jāzina arī zāļu plūcamais laiks, kas atsevišķiem augiem bija
dažāds: dažas plūcamas pusdienā, citas Jāņu vakarā, vēl citas Jāņu rītā -
rasā. Jāņu dienā plūktās vairs nav ar ārstniecisko spēku. Lai arī
tautas ārstniecības līdzekļa - jāņuzāļu - galvenais iedarbības spēks
slēpjas cilvēku pašsuģestijā, tad tomēr šo zāļu starpā bija arī tādas,
kurās atrodamas aktīvas dziednieciskas vielas - kā buldurenes
(baldriāns), rubatenes, deviņvīru spēks, retējumi u.c.
Jāņuzāles, ko plūc Jāņu vakarā, t.s. Zāļudienā, pēc tautas ticējumiem
ir visderīgākās ārstniecībai, tāpat arī tās, ko nes līgotāju sētās, ir
pat zāļu vietā lietotas. Jāņu zāles sasviež istabā un uz tām guļ Jāņu
naktī. Jāņu dienā tās paliek visu dienu istabā, ko neslauka, lai
neizslaucītu svētību. Meijas uzglabā līdz nākošiem Jāņiem: rudenī
apsprauž ap lauku, lai putni neēd sējumus, liek šķūņos uz grīdas, lai
nav peļu. Jāņu zāles izkaltē un uzglabā; tās dod ziemā govīm, kad teļi
atnāk, dzērienā, tāpat vaiņagus. Bērnus ieteic mazgāt Jāņu zāļu sulā,
tad tie būs vienmēr veseli: tāpat sevišķi izlasītas puķes glabā ziemā
tējai. Arī vaiņagus uzglabā: ja govis aizburtas, tās mazgā ar Jāņu
vaiņagiem. Līgojot pie laidara, Jāņu zāles sviež tieši laidarā; Jāņu
rītā plūc ar rasu zināmas zāles un dod govīm ziemā, lai būtu dzeltens
piens. Ja govis Jāņu vakarā nāk mājā ar zāļu kušķi mutē, būs telītes un
daudz piena, nebūs viņām ziemā bads. Jāņu zāles plūc noteiktā laikā; tās
derīgas tikai tad, ja tās plūc otrā rītā, kad saulīte uzlēkusi. Jāņu
zāles šajā laikā ļauj plūkt visur; kas to liedz, to uzskata par ļaunu
cilvēku, par burvi. Vaiņagiem, ar ko zīlē par nākamo, ir vēl īpaši
noteikumi. Tie jāpin no 3x9 puķēm vai zālēm, pats vaiņags jāpin uz
krustcelēm pašā pusdienā, Jāņu vakarā vai pusnaktī, pie tam nedrīkst
runāt un skatīties atpakaļ. Parastās Jāņu zāles ir ļoti dažādas. Bez tam
arī dažās tautas dziesmās tās ir specificētas: meitām parasti puķes un
ziedošas zāles, puišiem rupjas, asas un dzēlīgas, veciem cilvēkiem īstās
Jāņu zāles: papardītes, vībotnītes. Kopā ar papardi vībotnīte ir
burvības zāles no seniem laikiem un gandrīz visām tautām.
Avots: http://atputa.calis.lv/biblioteka/interesanti-zinat/janu-zales/ |