1) Dolē, Rīgas apriņķī. No Simenova.
Dienu priekš Jāņiem, vaj jau agrāki, saimnieks sataisa un sagādā visu,
kas uz dzīrēm vajadzīgs, izbrūvē alu, nokauj sivenu; tapat saimniece,
sieru jau agrāk sasējusi, izcep pīrāgus, un Jāņu vakarā uzklāj galdu,
apkrauj to bagāti ar ēdieniem un izpušķo zaļumiem.
No pusdienas jau atļauts iet pa pļavām un lasīt zāles. Kas savas pļavas
priekš tam liedz, to tura par sliktu, ļaunu cilvēku, vaj burvi.
Meitas un zēni sapin kroņus no visādām puķēm, un saplūc Jāņu zāles.
Tiklīdz saulīte nogājusi, tie dodās līgodami ar kroņiem galvā un zālēm
klēpī pie Jāņu tēva vārtiem. Tos laipni uzņem un ielaiž iekšā. Jāņu tēvs
sēž aiz bagāta galda. Jāņu bērni tam pasniedz zāļu un puķu kroņus un
dabū ikkatris savu gabalu siera. Tad tos vēl sēdina pie klātā Jāņu
galda, kur dieva svētība uzkrauta, lai Jānītis arī nākamā gadā neatrautu
savu svētību.
Pamieloti un izlīgojušies savā mājā, Jāņu bērni sataisās iet līgot arī
uz kaimiņu mājām, jo Jāņa nakti jādzīvo un jālīgo visu cauru nakti. Pa
ceļu iedami, Jāņu bērni aplīgo visu, kas ceļā atrodās, rudzus, miežus,
auzas, katru krūmiņu un kociņu, tricina līgodami visas malu maliņas līdz
rītam, līdz kamēr saule lec. Jāņu rītu arī saulīte nelec vis vienkārši
kā allaž, bet rotājas trejdeviņās rotās.
Ap Jāņiem un pašos Jāņos dzied jeb līgo visas dziesmas pēc vienas pašas
līgo melodijas.
2) Mālpilī, Rīgas apr. No
Brimmerberga.
Jāņu diena nākot Jāņu tēvs, saimnieks, dara alu, un Jāņu māte,
saimniece, sien sieru, cep pīrāgus, plāceņus jeb raušus. Bez tam
ikkatrās mājās saimnieks kauj kādu lopu: sivēnu, jēru, kazlēnu vaj teļu,
jo vecās gaļas Jāņos neviens negrib ēst.
Dienu priekš Jāņiem sauc "zāļu dienu". Zāļu dienā izsūta saimniece
ganus, vaj arī kalpones, lai salasa un saplūc visvisādas zāles un
ziedošas puķes pa laukiem, pļavām un mežiem. Tās gan savij vainagos, gan
arī nesavītas nes uz mājām noliek kaut kur pakrēslī, kamēr nav pienācis
vakars. Priekš saules norietēšanas izpoš jo tīri istabu, nomazgā
galdus, krēslus un it īpaši logus. Visas pārējās lietas iznes ārā, lai
istaba paliktu jo klaja, un tad pušķo to ar Jāņu zālēm. Jāņu zāles ir
visas zāles un puķes kopā, kas zāļu dienu un Jāņu vakaru rokām plūktas.
Tās skaistākās liek uz logiem, citas krauj uz beņķiem un grīdas, citas
slien ap sienām. Vainagiem apkar sienas un logu stenderes un lapu koku
zariem apsprauž griestus un sijas. Starp citām Jāņu zālēm redz ikkatrā
mājā allaž lupstājus, biškrēsliņus un skalbes. Vīri atnes no meža
bērziņus un ozola zarus un šādām meijām appušķo vārtus, sētsvidu, durvis
un gultas. Bez tam vajadzīgi sērmaukša jeb pīlādža zari. Tos sprauda uz
visām durvīm, lai nelīstu iekšā ļaunie gari, kas īpaši Jāņu nakti
apkārt klejo.
Gani, Jāņu vakaru lopus mājās dzīdami, pušķo tos ar bērzu zaru
vainagiem. Lai arī pēc tam dažkārt lielu lielais pūliņš, tie tomēr
izpilda svēti šo vectēvu ierašu. Daži pušķojās ar puķu vainagiem un nāk
priecīgi līgodami uz mājām.
Kad lopi salaisti kūtī, tad uzsprauž uz durvīm sērmaukša zaru un noliek
iekšpusē pie sliegšņa dadzi ar visu sakni.. to dara, lai raganas
nevarētu tikt kūtī govis slaukt.
Nelabu garu dēļ, kas Jāņu nakti apkārt vazājās, arī zirgus nejāj
pieguļā, bet baro tos ar mājā ar sēku. Jāņu nakti tikai velns ar saviem
zirgiem jājot pieguļā.
Vakarā, kad māja pareizi apkopta, saģērbjās visi māju ļaudis savās
labākajās drēbēs un iet pie galda vakariņās. Jāņu tēvs dod saimei šņabi
un alu, un Jāņu māte izdala sieru ikkatram pa gabalam.
Pēc vakariņām Jāņu bērni uzliek vainagus galvā, saņem Jāņu zāles klēpī
un iet Jāņu tēvu un māti, saimnieku un saimnieci, aplīgot. Jāņu tēvam
uzliek galvā vainagu, no ozola zariem vītu, un Jāņu mātei puķu vainagu,
un apber tos vēl ar Jāņu zālēm, līgodami pie tam piederīgas Jāņu
dziesmas. Tad iet laukā, aplīgo dārzā kāpostus, apiņus, druvās rudzus,
miežus, linus, kartupeļus u.c. un iesprauž katrā druvā sērmaukša zaru.
Sava Jāņu tēva mājas un druvas aplīgojuši, Jāņu bērni iet uz nāburgiem
līgot, ceļā Jāņu zāles plūkdami, kādas un kur tik tās var dabūt. Klusām
piegājuši pie nāburga istabas durvīm, sāk dziedāt. Durvis drīz atveras
un Jāņu māte saņem savus Jāņu bērnus un ielūdz tos istabā. Atnākušie
Jāņu ļaudis pušķo mājas tēvu un māti vainagiem un apber Jāņu zālēm
tāpat, kā to darīja savās mājās. Bet ja atrod saimniekus guļam, tad
samet zāles, īpaši nātres, gultā.
Jāņu bērnus sēdina pie galda un mielo ar to, kas nu kuram pie rokas. Bez
tam vēl īpaši Jāņu māte izdala sieru, un Jāņu tēvs dod viesiem pa alus
malkai.
Paēduši, Jāņu bērni sāk nāburgus aplīgot, gan slavēdami, gan arī dažādi
nievādami. Jāņa vakarā neviens neņem par ļaunu, ja to arī bezkaunīgi
aplīgo, tikai garši pasmejās. Tāpat saimnieks neļaunojās, ja kāds no
Jāņu bērniem, zāles lasīdams, nomīdījis pļavu vaj druvu, jo kur gan lai
citur Jāņu zāles ņemot.
Diezgan izlīgojušies, sanāk Jāņu bērni no visām pusēm kādā zināmā
augstākā kalniņā kopā un dedzina tur Jāņu uguni garas kārts galā. Priekš
tam ņēma darvas muciņas, sveķus, tāsis, sveķainus priekšu celmus un
garkūļu salus, kas jau viss priekšlaiku apgādāts no nāburgu puišiem
kopā. Ap uguni sapulcējušies dzied visādas Jāņu dziesmas vaj nu visi
vienā barā, vaj atkal meitas aplīgo puišus, un puiši meitas; iet arī
dažādās rotaļās un danco, mūzikai spēlējot.
Kamēr jaunie kalnā līgsmojās, tamēr vecie iet līgot uz krogu, kur krogus
papa par atnestām Jāņu zālēm dod katram pa glāzītei sūrā un pa
gabaliņam siera. Beidzot arī jauni sanāk no malu malām krogū un tur
danco un līgo, kamēr saulei lecot jāšķirās un jāiet katram uz savām
mājām. Visi vēl jūt, it kā maz lustējušies, jo īsa esot Jāņu nakts.
Mājās pārnākuši, labprāt vēl izguļas uz Jāņu zālēm, jo uz tām tikai
vienreiz pa gadu dabujot gulēt.
Tā beidzās sen gaidītā priecīgā Jāņu diena, jeb īsi sakot, Jāņu nakts.
Pašā Jāņu dienā reti vien vēl kur dzird līgojot.
Kad Jāņi nosvinēti, tad Jāņu zāles iznes no istabas saulē kaltēšanai, un
vaiņagus samauc klēts augšā uz kārts, lai tur pakrēslī izžūst. Jo
vairāk sanests Jāņu zāļu, jo priecīgāka Jāņu māte, kā nu būšot ko dot
telītēm. Izkaltušās Jāņu zāles noliek klēts augšā pie vaiņagiem, savrup
no cita siena. Tās dod govīm barībā, kad govis atnesās, vaj kad
saslimst.
Bērnu saņēmājas dod arī mātēm padomu, lai mazgājot bērniņu Jāņu zāļu
sulā, tad tie būšot vienumēr veseli. Daži atkal no īpaši priekš tam
izlasītām puķēm vij vainagus. Šīs puķes lieto ziemu tējas vietā.
Ļaudis tic, ka paparde ziedot Jāņu nakts vidū baltiem sudrabotiem
ziediem, bet tikai īsu brītiņu, un ne katrs cilvēks tos ziedus varot
redzēt.
3) Valmieras muižā. No Marijas
Viļum.
Tā diena priekš Jāņiem aizgāja rīkojoties un sataisoties uz Jāņu vakaru.
Apgādāja meijas, pina kroņus, sēja sieru. Ar kroņiem un meijā m pušķoja
pavakarē visus vārtus un durvis, tāpat arī visas ēkas, istabu un kūtis.
Daži pušķoja ari dārzus, tīrumus un pļavas, lai izsargātu tos no visa
ļauna. Gani atkal pušķoja lopus vaiņagiem un dzina tad līgodami uz
mājām. Lopus ganija Jāņu vakarā ļoti vēlu un bažās vietās pat cauru
nakti.
Beidzot vēl pušķoja saime līgodama mājas tēvu un mājas māti smaržīgiem
puķu kroņiem, un šie atkal pamieloja savus saimes bērnus ar sieru,
pienu, sviestu un raušiem.
Pēc tam gāja arī līgodami un kroņus nesdami uz nāburgu mājām un beidzot
sapulcējās visas apciemes jaunu un arī veci ļaudis ap Jāņu uguni.
4) Satarta muižā, Cēsu apriņķī.
No Upīša.
Jāņu vakarā uzkāra katrai govij uz ragiem kroni, lai ta labi dod piena
un lai atnes labus teļus. Kad govs nāca slaucama, tad ta dabuja savu
kroni pirmajā ēdienā kā kādu veselības zāli.
Jāņu nakti staigāja apkārt daudz raganu un tīkoja īpaši lopiem
uzmākties. Tāpēc lūkoja kūtis un laidarus visādi aizsargāt un raganas
atgaiņāt. Jāņu vakarā māmiņas taisīja priekš kūts durvīm un iekšpusē
nātres, lai raganām kājās dzeļ, ja tās gribētu iet stallī. Tāpat arī
taisīja nātres uz piena spaņņiem, lai raganām dzeļ rokās, ja tās ietu
piena ņemt.
5) Lejas pagastā, Valkas apriņķī.
No Sama.
To dienu priekš Jāņiem visi naigi rīkojās uz Jāņu vakaru. Ganu meitas
lasa puķes pa mežiem un pļavām, taisa no puķēm un ozolu, vaj sērmaukšu
zariņiem pušķus un pin vaiņakus jeb kroņus. Ragainām govīm piesēja
pušķus stāvu ragu starpā un tolēm aplika vaiņakus ap kaklu, un tad , uz
māju pusi laizdamās, jau sāka līgot un līgoja, kamēr appušķotos lopus
iedzina laidarā.
Puiši atkal pēc pusdienas brauc uz mežu pēc bērzu meijām, un pēc zālēm
zirgiem, ko Jāņu nakti nejāj pieguļā. Ar meijām pušķo visu māju. Pie
vārtu stabiem piesien garas meijas, kuru galotnes saliec kopā; pie
katras ēkas durvu stenderēm pieslien ār- un iekšpusē pa pāram meiju,
katrā rijas kaktā pa meijai un pie katras gultas pa četrām meijām. Daži
vēl sprauž pagalma vidū no meijām būdiņu un ieliek tur galdiņu, uz kura
netrūkst kanna salda alutiņa.
Kad krēsla metās, tad jau no tālienes dzird līgotājus, kas mājai
tuvojās. Saimniece, Jāņu māte, steidzas griezt sieru, gabalus priekšautā
salikdama, un saimnieks, Jāņu tēvs, laiž alu kannā. Mājas puiši un
meitas steidzas pretī un pievienojās Jāņu bērniem, kas tad dziedādami
nāk sētā iekšā. Jāņu māte ar citām māju sievām tāpat ar dziesmām saņem
Jāņu bērnus. Nāk arī pretī Jāņu tēvs ar alus kannu un krūzīti rokā. Jāņu
bērni uzliek Jāņu tēvam un mātei kroņus galvā, un tiek no šiem
pamieloti ar sieru un alu, vaj nu turpat pagalmā, vaj ielūgti istabā.
Kādu laiciņu vienā vietā pakavējušies, Jāņu bērni iet līgodami uz otrām,
trešām mājām, līdz kamēr gaisma aust, jo Jāņu nakti jauni puiši un
jaunas meitas nedrīkst gulēt.
Kad jau saulīte taisās uzlekt, tad tik katris iet uz savu māju, meitas
govis slaukt un ganos dzīt, puiši zirgus uz ganībām jāt.
6) Trikātē, Valkas apriņķī. No
Punkas.
Jāņu vakaram nama māte sasien sieru un nama tēvs izbrūvē alu un pagādā
brandvīnu. Puiši pašā Jāņu vakarā izpušķo meijām vārtus, durvis un
gultas, meitas sapin kroņus, gani appušķo vaiņakiem lopus, tad vakarā
laiž uz mājām. Nama tēvs un māte savus Jāņu bērnus pacienā, pirmais ar
alu un brandvīnu, otrā ar sieru. Pēc tam puiši un meitas iet ar kroņiem
uz nāburgiem "līgot".
Vairāk Jāņu bērnu kopā sanākuši allaž uzvelk kādā augstā kokā vecu podu
ar sveķainu malku, vaj ar darvu, un to aizdedzina. Pie šādas gaišas
uguns sapulcējušies dzied dažādas Jāņu dziesmas.
7)Sērpilī, Jaunjelgavas apriņķī.
No R.Blauberga.
Zāļu dienu, t.i. dienu priekš Jāņiem, savija vaiņakus no visādām lauka
un dārza puķēm, ziediem un mētrām, no ozola lapām, īpaši arī no visādiem
dābuliņiem: sarkanā, baltā, samta, zelta malas un medus dābuliņa. Ar
šiem vaiņakiem apkāra istabas, klēts un maltuves sienas. Uz galdiem un
logiem uzlika viādas skaistas un smaržīgas puķes un mētras, kā:
biškrēsliņus, platās un krūsotās mētras, kārklenīcas, dievlodziņus,
lukstājus, medus dābuliņu, zirga cekuliņus, buldurjāni un daudz citas.
Durvis un vārtus appušķoja zaļām meijām un logus apsprauda ozolu zariem.
Istabas, klēts un maltuves plānu, un sētsvidu izkaisīja skalbēm. Arī
dadzi ar savām platām lapām un deviņiem žuburiem piekāra istabā pie
griestiem.
Puķes plūcot, vaiņakus vijot, māju pušķojot, aizgāja visa zāļu diena un
pienāca sen gaidītais priecīgais Jāņu vakars.
Nama māte uzlika vakariņas, un nama tēvs saldu alutiņu. Pie šī bagāti
apliktā Jāņu galda sastājās visi mājas iedzīvotāji, visa saime, ir
pirtnieka bērns netrūka. Aizbildināties varēja tikai slimnieks; tam tad
Jāņu mielastu pienesa klāt pie gultas. Jautri un priecīgi pagāja
vakariņas, un beidzot māte vēl katram mājas bērnam iedeva savu siera
gabaliņu, un mājas tēvs alus malku. Kas Jāņiem nedarīja alu, tam mieži
neizdevās, jeb tos noēda zaķi.
Pēc vakariņām nama māte tūliņ iesāka līgot un citi visi līgoja līdz.
Aplīgoja dažādas vietas mājās, dārzus, laukus.
Ja nebija norunāts sagaidīt mājās ciema līgotājus, tad paši gāja līgot
uz ciemu. Līgoja jau visu ceļu, Jāņu zāles plūkdami un vaiņakus vīdami.
Ar Jāņu zālēm un vaiņakiem bij jāapdāvina Jāņu māte un Jāņu tēvs ciemā.
Pie ciema vārtiem nonākuši, Jāņu bērni deva dziedādami Jāņu mātei
labvakaru. Šī steidzās lūgt Jāņu bērnus istabā. Istabā iegājuši, tie vēl
reiz ar dziesmām apsveica Jāņu tēvu un māti, kas laipni uzņēma mīļus
viesus.
Viens no līgotājiem uzlika Jāņu tēvam ozola vaiņaku, un viena no
līgotājām Jāņu mātei puķu vaiņaku galvā. Šo godāšanu pavadīja ar
piederīgām līgotnēm. Tad vēl katrs pēc kārtas meta savu puķu jeb Jāņu
zāļu kūlīti tēvam un mātei uz galvu un tos pārpārim apbēra, vienumēr pie
tam līgodami. Tēv' un māti appušķojuši, Jāņu bērni sagāja istabas
dibinā, lai Dievs visādu svētību sagrieztu Jāņu tēva sētā.
Kamēr Jāņu māte rūpējās galdu klādama un ēdienus uzlikdama, lai varētu
viesus pamielot, tamēr Jāņu bērni vienumēr līgoja piederīgas dziesmas.
Paēduši un padzēruši Jāņu bērni atkal līgoja pateikdamies un tēvam un
mātei visādu labumu un svētību novēlēdami.
Kur līgotājus labi neuzņēma un nepacienāja, kas senāk gan ļoti reti būs
noticis, tur tie otru reizi vairs negāja; turpretim tie aiziedami
atriebās, dažādas sīvas apsmiekla dziesmas līgodami.
Istabā daudz un dažādas daiļas līgotnes izdziedājuši, Jāņu bērni devās
uz laidaru jeb govu dārziņu. Tēvas gāja līdz ar alus slauktuvīti un māte
ar siera aizsainīti, ar ko telīšu aplīgotājus pacienāt.
No laidara atnāca vēl sētsvidū, kur salīgoja daždažādas vispārīgas Jāņu
dziesmas.
Vienu ciemu izlīgojuši, gāja dažreiz vēl uz otru ciemu līgot. Un kad
beidzot gaisma ausa, tad Jāņu bērni līgodami žēlojās, ka tik īsa Jāņu
nakts, un līgoja, līdz sauli ieraudzīja uzlecot.
Avots:
Barons K., Visendorfs H. Latvju Dainas V. Pēterpils, 1915.
Avots: http://www.liis.lv/folklora/gadsk/LD/jani.htm |