Nav noteiktu ziņu, kā šos vasaras saulgriežu svētkus,
ko kristīgās ticības laikos apvienoja ar Jāņa Kristītāja dienu, senie
latvieši saukuši. Iespējams, ka tos sauca par Ziedu svētkiem, jeb Ziedu
dienu. Kādā Folkloras krātuves paražā lasām: Ziedu diena bijusi īsis.
Šai dienā vienmēr sējuši sieru, kā uz pašu Jāņu dienu, un darbu arī
nestrādājuši uz lauka (LFK 479, 1491 - Meirāni). Arī daudzas mūsu tautas
dziesmas daudzina Jāņu dienu kā ziedu dienu un Pēterdienu kā lapu
dienu:
Ai, Jānīti, ziedainīti,
Pēterīti, lapainīti!
Ziediem Jāni puškojam,
Pēterīti lapiņām.
LD 33028.
Beļavā dienu pirms Jāņiem sauc par zāļu jeb ziedu dienu (LFK 142,
2987). Arī prof. P.Šmits domā, ka senāk Jāņu dienu, laikam saukuši par
ziedu dienu, jo tā iznākot īstā ziedu laikā un pārejā no pavasara uz
vasaras darbiem. Šai sakarībā viņš aizrāda uz kādu tautas dziesmu:
Trīs reizītes vien aizgāju
Ar māmiņu baznīcā:
Ziedu dienu, lapu dienu, -
Māras dienu saderēju.
LD 15482.
Līdzīgās domās arī prof. L.Adamovičs, ka šāds nosaukums seno latviešu
vasaras saulgriežiem iespējams. Taču noteikti apgalvot to nevar, un
tāpēc šiem svētkiem varēja būt cits nosaukums. E.Brastiņš gan uzskata
Jāņus par īsti latviskiem. Arī romieši priekškristīgos laikos pazinuši
divsejaino Janusu, kas ir veca ārieša gada dievība, kur viena puse rāda
uz ziemu, otra uz pavasari, šis pats vārds esot saglabājies arī pie
mums. Tikai katoļu baznīca, sastapdamās ar šiem saulgriežu svētkiem
ielikusi tur jaunu jēgu, daudzinādama bībeles Johanānu. Fakts nu tas, ka
mūsu tautas dziesmās gan, laikam, nekādas ziņas par kristīgo Jāni
neatradīsim.
Līdeks Osvalds Latviešu svētki.- Rīga, 1940.
Šo svētku vēsture un liktenis tik spilgti kā reti
kurš cits piemērs atklāj, gudri izsakoties, nacionālā un internacionālā
dialektisko iedabu, to, ka nav nevienas nacionālas vērtības, kas savās
saknēs nebūtu internacionāla un savos rezultātos nevarētu tāda kļūt.
Jāņi ir mūsu nacionālie svētki, tautas svētki. Taču to sākumi
aizsniedzas nepārskatāmi tālā pagātnē, zemkopju tautu saules kultos. To
sākumi datējami droši vien vismaz ar indoeiropiešu kopības laikiem - 5.,
4.gadu tūkstoti pirms mūsu ēras. Bet nav jau jāmeklē tik tālu. Vēl ir
vēsturiskos laikos, 16. - 17.gadsimtā naktī uz 24.jūniju Jāņu ugunskuri
deguši visā Eiropā, sākot no Britu salām līdz pat Urāliem.
Itālijā tos saukuši par San - Džovanni ugunīm, Francijā par Sen - Žana
ugunskuriem. Tie kurināti arī par godu Janam, Džonam, Huanam, Hansam,
Johannusam, Ivanam Kupalam. Un, protams, Jānim. Visur šīs ugunis
aizdegtas augstākos pakalnos, bet lielos ciemos un pilsētās - centrālajā
laukumā. Parīzē katrā kvartālā bijis savs ugunskurs, un nereti
ceremonijā piedalījies karalis, pats ar savu roku iededzinādams
jāņuguni. Šie fakti liecina: ne tik tālā pagātnē vasaras saulgrieži
daudzās Eiropas zemēs bijuši kolektīvi - kopienas, tautas - svētki.
Oficiāli uzskatīja un baznīca sludināja, ka tiek svinēta Jāņa Kristītāja
dzimšanas diena (24.jūnijs). tiešām, lasot etnogrāfiskas ziņas par
Jāņiem pie tautām, kuras kristietībai piegrieztas daudz agrāk un
pamatīgāk nekā mēs, redzams viduslaiku tautas kultūrai tipisks pagānisko
un kristīgo elementu sajaukums. Tā jāņuzāles apsvētītas baznīcā,
ugunskuri slacīti ar svēto ūdeni un tamlīdzīgi. Un tomēr arī te
stabilais pirmskristīgais pamats lien ārā kā īlens no maisa, lai cik
modri garīgā vara censtos savus jēriņus atturēt no maldiem. "Populārā
pamācībā par Jāņa Kristītāja ugunskuru izcelšanos un sarīkošanas veidu"
(Francija, 17.gs.) teikts, ka ugunis dedzināt drīkst, bet tikai ar
noteikumu, ka no ceremonijas tiek izslēgti nomaldi un nekārtības.
Savukārt Gustinas hronikā (Krievija, 16.gs) aprakstītas, kā abu dzimumu
vienkāršie ļaudis Jāņa Kristītāja dienas priekšvakarā par godu "velnam
Kupalam" pin vainagus, rokās saķērušies, dejo ap ugunskuru, bet pēc tam
lec pār uguni, lai ziedotu sevi šim Kupalam.
Un tā viduslaiku Eiropā redzam ļoti senu priekšstatu un rituālu
kompleksu, kurš vienā vietā saglabājies labāk, otrā - sliktā, bet kuram
spilgtas un nepārprotamas atbilsmes ir mūsu līgodziesmu ciklā un Jāņu
paražās, kādas tās pazīstam no bērnības - arī viens labāk, otrs sliktāk.
Čaklā Inta Vasaras saulgrieži.- Līgo, priekšvārds/ Rīga,
1988.
Savā dziļākā būtībā Jāņi ir saules uzvaras svētki, jo
vasaras saulgriežos, Jāņu sākotnējā un pareizā datumā, saule ir
sasniegusi savu augstāko stāvokli debesu kalnā un spīd visilgāk dienā.
Pats Jānis arī nostājas kalna galā, lai sasauktu Jāņu bērnu: "Pūt,
Jānīti, vaŗa tauri/ Kalniņā stāvēdams" (32883), un "Jāņa bērni līgot
gāja Augsta kalna galiņā" (F929, 38939). Jāņu nakts iezīmē lielos laika
griežus starp saules gadskārtējo augšup un lejup ceļu pāri debesu jumam,
kad laika plūsma šķiet it kā uz brīdi apstājusies. Parastais diennakts
cikls un ikdienišķā nakts uzvara pār dienu izņēmuma kārtā šai naktī
tikpat kā top iznīcināta, atstājot kaut ko, kas gandrīz vai atdarina aiz
polārā loka 24 stundu garo dienu. No visiem gadskārtas svētkiem Jāņi
varbūt vistiešāk saskan ar M.Eliades domu, ka rituālo svētku izdarību
galvenais mērķis ir atdarināt un atkārtot pirmsākumu radīšanas aktu, kad
mums pazīstamā vieliskā pasaule tika radīta no sākotnējā bezformīgā
haosa. Aizdegtās jāņugunis, kas kliedē gada īsākās nakts tumsu, tā
stājoties pašas saules vietā, varētu arī rituāli atdarināt kosmogonisko
gaismas un saules rašanos no pasaules pirmsākumu nebeidzamās tumsas.
Jāņuguņu dedzināšana ir plaši pazīstama Austrumeiropā un tāpat citās
Eiropas daļās - no skandināvu zemēm līdz pat Francija, Spānijai,
Itālijai, Īrijai un Grieķijai - tādēļ to var uzskatīt kā ļoti senu, no
indoeiropiešu tautu kopienas laikiem mantotu tradīciju.
Vīķe-Freiberga Vaira Trejādas saules. Hronoloģiskā saule.-
Rīga, 1999.
Jāņu svinēšanas galvenā pamata funkcijas ir auglības
veicināšana, it īpaši kas attiecas uz augu valsts audzelību un
ražīgumu, un tā izpaužas dažādās Jāņu paražu detaļās. Jāņos, kā katram
zināms, visa sēta ir jāizpušķo ar meijām un ozollapu vītnēm, it kā mežs
būtu iebrucis sētā, uz brīdi nojaucot parastās stingrās robežas starp
dabu un cilvēci. Jāsapoš un jāizpušķo bija ne tikvien sēta un pagalms,
bet arī istaba. Ja Jāņu bērni tajā neienāca, lai pasargātos no lietus,
tad dažs labs tur varbūt ieskatījās aiz tīrās ziņkārības. Svētku istaba
ir tik ļoti izdaiļota un izpušķota, ka šķiet, it kā pati saule tās vidū
būtu uzlēkusi, neskatoties uz to, ka lielākā svinēšana notiek tieši pēc
saules rieta:
Iesim iekšā skatīties,
Kāda Jāņa istabiņa:
Izrotāta, izpuškota,
Pati saule vidū spīd.
Katra sapostā un meijām izrotātā saimes istaba
svētkos rituāli atveido mītiskā Jāņa istabu, kas pastāv citā īstenības
plāksnē. Jānim pati saule spīd istabas vidū, bet simboliski tā spīd arī
katrās mājās, kur Jānis tiek svinēts un sagaidīts, ar saulgriežu
dzīvinošo svētību un spēku.
Reālais ar mītisko saplūst arī aprakstos par Jāņa skaisto sētu, kas
vienādi apzīmē aplīgotā Jāņa tēva sētu, it īpaši, ja pašam saimniekam
būtu Jānis vārdā, kā arī mītiskā Jānīša sētu, kas atkal pastāv citā
īstenībā. Formula par zaļu koku apjozto lauku sētu, kam saulīte laistās
vidū, ir dainās ļoti iemīļota, un tās daudzos variantus vēl redzēsim,
runājot par saules apspīdēto brāļa sētu. Koki visapkārt te attēlo
aizsardzību no skarbākiem pasaules vējiem un simbolizē arī dabas auglību
un dzīvības nemirstību, kamēr saule vidū pārstāv debesu svētelību
cilvēku iekoptajai mājas vietai:
Nevienam tāda dzīve
Kā tam mūsu Jānīšam:
Visapkārt bērzu birze,
Vidu saule laistījās.
Vīķe-Freiberga Vaira Trejādas saules. Hronoloģiskā
saule.- Rīga, 1999.
Jāņi ir saules sveikšanas un auglības svētki. No Jāņu
dienas sākot, saule no augstākā kāpiena debesu lokā sāk slīdēt lejup.
Jāņu ielīgošana sākas divi nedēļas priekš Jāņiem, un līgošana turpinājās
līdz Pētera dienai. Vēl šur tur atskanēja priecīgais "līgo", bet pēc
Pēterdienas dziesmas ar refrēnu "līgo" apklusa. Jānim aizejot, viņa
vietā stājās Pēteris. Oficiālā Pēterdiena 29.jūnijā dažkārt tika turēta
par lielo Jāņu dienas atsvēti, bet par īsti svinamu uzskatīja tikai pašu
vakaru, Pēterdienu sagaidot.
Ej ar dievu, Jāņu diena, līgā, līgā!
Pēterdienu sagaidām, līgā!
Jāņam zirgus aizjūdzam, līgā, līgā!
Pēterami nojūdzam, līgā!
Zemgalē
Jāņus latvieši uzskata par vislatviskākajiem svētkiem bez kristīgās
ticības ietekmes, bet Pētera un Pāvila diena tika svinēta par godu
svētajiem apustuļiem Pēterim un Pāvilam. Šos abus mocekļus 64.gadā Romā
Nērona valdīšanas laikā piesita krustā ar galvu uz leju. Tauta Pēteri
uzskata par debesu valstība atslēgu glabātāju un sargu, jūrnieku,
atslēdznieku un citu amatu patronu.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Jāņi iezīmē laika tecējuma redzamākos griežus starp
pagātni un nākotni, bet pats Jānis - kā dziesma to atgādina - sēd
tagadnes vārtu staba galā. Šai ziņā Jānis ir gluži kā tie seni Baltijas
reģiona purvos atrastie koka elki ar divām sejām, kas raugās turp un
atpakaļ reizē, vai seno romiešu Januss, kas gadmijā stāvēja laika
vārtos. Vasaras saulgriežu naktī laika eņģes starp pagātni un nākotni it
kā paver arī vārtus visiem pārdabīgiem spēkiem - gan svētīgiem, gan
kaitīgiem. Tādēļ tik svarīgi ir tieši šai naktī seko garai rindai
auglības rituālu, kā arī spert aizsardzības soļus pret burvjiem un
raganām, kas arī šajā naktī ir sevišķi aktīvi, lai auglību citiem
atburtu un nozagtu priekš sevis. No dziesmām ir skaidrs, ka visi
galvenie burvju rituāli ir izvedami pašā Jāņu nakts melnumā, pirms saule
atkal uzlec nākamajā rītā. No tiem svarīgākā ir savas sētas un lauku
aplīgošana un rituālā apstaigāšana, lai katrai atsevišķai vietai un
ražai nodrošinātu auglību tajā vasarā. Darāmā ir tik daudz, ka īsā Jāņu
nakts šķiet dažreiz par īstu, lai visu to paveiktu:
Es šķitos Jāņa nakti
Apsiet brāļa rudzu lauku;
Izsvīst gaisma, uzlec saule,
Ne līdz pusi nenogāju.
Staigāšana pa kaimiņu sētām, kas vairākās vietās vēl
līdz mūsu dienām saglabājusies, vispārina uz visu plašāko kopienu tos
pašus rituālus, ko katrs pats izved savos laukos un sētā. Gluži kā
ķekatnieki rudenī un ziemā, Jāņu bēri ar savu klātbūtni palīdz
nodrošināt nākamam gadam auglību tai sētā, kur tie tiek labi uzņemti un
pamieloti. Katras sētas Jāņu tēvam tad Jāņa bērni jāpadzirdī ar alu un
Jāņu mātei tie jāpabaro ar sieru rituālā svētku mielastā. Kā jau to
norādījis H.Biezais, Jāņu bērnu kā svētku draudzes kopmielasts ar sieru
un alu ir tuvs rituāls analogs kristīgajam Svētajam vakarēdienam ar
maizi un vīnu, kaut arī simboliskais jeb teoloģiskais attaisnojums
katram ir gluži atšķirīgs. Jāņu gadījumā ļoti īpatnējā simetriskā
inversijā tiek dalīti divu paveidu produkti, kuru auglību un svētību
vēlams nodrošināt nākamajam gadam. Lauku auglību pārstāv alus, no
cietiem graudiem darinātais šķidrums, kamēr lopu auglību pārstāv siers,
no šķidrā govju piena veidots, relatīvi ciets ēdiens. Jāņu mielasts
tātad simbolizē dabas auglības dubulto - veģetālo un dzīvniecisko
aspektu - un reizē simboliski atsaucas uz veidiem, kā kultūra pārveido
un pārstrādā dabas dāvātās pārtikas izejvielas. Neskatoties uz Jāņa
siera uzkrītoši saulveidīgi apaļo firmu un dzelteno krāsu, tieši Jāņu
sakrālā mielasta motīvs saules dainās tomēr neparādās, jeb, ar citiem
vārdiem to izsakot, - šī motīva Jāņu dziesmās nav bijusi izjusta
vajadzības saules vārdu piesaukt.
Vīķe-Freiberga Vaira Trejādas saules. Hronoloģiskā saule.-
Rīga, 1999.
Vasaras saulgriežos, kad visgaŗākai dienai seko
visīsākā nakts, latvieši svin Jāņus. Tagadējā kalendārā īstā Jāņu diena
ir 23.jūnijā.
Jāņi ir dainās visvairāk apdziedātā gadskārtas svinību norise. Ap 200
dainu stāsta par vasaras saulgriežu cilvēkoto teiksmu tēlu Dievadēlu
Jāni, bet viss Jāņu laiks, svinību norise, apdziedāšanās un līgošana
aptveŗ vairāk nekā 2000 dainu. Tās kopā ļoti skaidri rāda latviešu
gadskārtas svinību raksturīgo uzbūvi un darbības divējās plāksnēs,
iesaistot teiksmaino svinību cilvēkojumu un reālo svinību izpausmi zemes
virsū, kad šis teiksmu tēls ierodas pie ļaudīm.
Svinības vasaras saulgriežos, kad Saule sasniegusi savu augstāko punktu
debesu lokā, ir raksturīgas visām āriešu tautām. Kā latviešiem šo
svinību cilvēkojums ir Jānis, tā senajiem romiešiem atbilstošs tēls
bijis Janus, indiešiem - Devjana, vāciešiem - Ianus, etruskeim - Ani,
slaviem - Jans, grieķiem - Apolons. Pētījumus šai jautājumā izdarījis
Jānis Dārdedzis, apskatīdams Jāņu norises arī citās tautās.
Šo dažādo tautu vasaras saulgriežu svinībās ugunij ierādīta nozīmīga
vieta. Senajā Indijā sievietes nesušas lāpas, Vācijā dedzināti
ugunskuri; Norvēģijā un Zviedrijā saulgriežu naktī dedzina ugunis vēl
mūsu dienās. Vācijā, Leiningenā uguni Jāņu svinībās aizliedza 1566.g.,
bet Hesenē un Nasavā 1787.g. kūrfirsta rīkojums apturēja uguņu
dedzināšanu kā Jāņos, tā Mārtiņos. Kristīgās baznīcas cīņa pret
nekristīgajām paražām izpaudās arī aplinkus darbībā, vadoties pēc
Gregorija I ieteikuma ievietot nekristīgo svinīgu saturā kādu kristīgu
nozīmi. Šo centienu rezultātā katoļu baznīca 24.jāuniju izsludināja par
sv.Jāņa Kristītāja dienu, izvēloties datumu 6 mēnešus pirms
Ziemassvētkiem, tātad, ar vienas dienas atstarpi no Jāņiem.
Latviešos šis svešais jēdziens, acīmredzot, nav spējis iespiesties, jo
latviešu Jāņu svinību nozīme un norises aizvien vēl atbilst tautas
senajām paražām, lai gan, dzīves apstākļiem mainoties, tie izpildījumā
zaudējuši dabīgo pašplūsmi un seno kuplumu.
Radušies arī daži nevajadzīgi pārgrozījumi. Vispirms, jau minējām, ka
datums pārcelts par vienu dienu uz priekšu, uz 24.jūniju, kas nesakrīt
ar vasaras saulgriežiem. Otra nepareizība, kas jau p0aspējusi ieviesties
sabiedrībā, ir apzīmējumus "Līgo svētki". Sakarā ar savu sarunu ar
Kr.Baronu par to raksta Emīlis Melngailis "Jaunākās Ziņās" 1928.g.
137.numurā: "Izdodams savu pirmo krājumiņu, kurā ietilpa tikai
Jāņadziesmas, es (Melngailis), jaunās dienās - 1900. - sekodams
ierunātai valodai, ka Jānis nav latvisks, biju izgudrojis jaunu vārdu
Līgosvētki kuŗš nu uz kādu laiku ir nomācis īstos senvārdus: Jāņa dienu,
Jāņanakti; kā jau bieži muļķība nosēžas goda vietā, galdagalā, lai ar
uz īsu brīdi."
Grīns Marģers, Grīna Māra Latviešu gads, gadskārta un
godi.- Rīga, 1992.
Seno svētku nosaukums īsti nav vairs zināms, tas
atdevis savu vietu un vārdu kristīgajam kalendāra svētajam Jānim. Mēs
varam saukt tos par Ziedu dienu jeb Vasarsvētkiem. Ir taču bijis vesels
ziedu mēnesis. ziedu dienas vārds piešķirts vēlāk 4.jūnijam, ko sauc arī
par Maizes dienu (t.i. Dievmaizes dienu). Bet šis datums laikam ir
cēlies no pārprastās Dievmaizes dienas ierindošanas nedēļā, proti
ceturtdienā.
Kāds 17.gs. sākuma senraksts stāsta, ka šais svētkos ziedojuši Debesu
dievam jeb Tēvam ("Debo Deves"), lai viņš padarītu tīrumus auglīgus. Jo
lielu nozīmi piešķīra dažādiem rītiem, kas sākās jau rudzu ziedēšanas
laikā un sasniedza īpašu spriegumu jau minētajos svētkos. Druvās un
dārzos iesprauda meijas, lai pārnestu uz labību un dārza augiem
nekultivētās dabas lielo auglības spēku. Zāļu vakarā lasīja zāles un
pina vainagus, lai ar tiem veicinātu auglību cilvēkos un lopos. Arī
cilvēku dzimumorgānu spēku un dzimumsatiksmi izlietoja labības auglības
pastiprināšanai. Apjājot jeb apstaigājot mājas un druvas, centās
koncentrēt topošās ražas briedumu un norobežot to pret ļaunu garu un
varu iejaukšanos. Lietāja vēl arī citus atvairīšanas paņēmienus un
līdzekļus (sērmoskli, dadzi pret burvjiem un raganām). Arī ugunij kārts
galā, kas bij redzama pāri visām druvām, bij uzdevums pasargāt visus
laukus auglīgus un veicināt labības izdošanos. Attiecīgas dziesmas
izteic novēlējumus, lai labība labi noziedētu ar "Dieviņa līdzēšanu".
Adamovičs Ludvigs Senlatviešu reliģija vēlajā dzelzs
laikmetā.- Rīga, 1937.
Šodien bieži dzirdam sakām: Līgosvētki. Turpat līdzās
- Jāņi, Jāņu diena, Zāļu diena, Zāļu vakars. Kā būtu saucami šie svētki
un kā tos sauca mūsu senči? Ja ņem vērā, ka īstā svētku svinēšana sākās
jau iepriekšējā vakarā, savu augstāko virsotni sasniedzot Jāņu naktī,
ka nākamā - Jāņu dien - ir jau svētku nobeigums, ka Jāņu zālēm šais
svētkos ierādīta nozīmīga vieta, tad svētku smaguma punkts pārsveras uz
Zāļu dienu jeb kā to vēl citur sauca - Ziedu dienu.
Olupe Edīte Latviešu gadskārtu ieražas.- Rīga, 1992.
Viena no skaistākajām Jāņu rotām ir līgošana. Tautas
pūrā ir tūkstošiem Jāņu dziesmu. Katrai lietai, katrai norisei, katram
svētku brīdim un katrai vietai ir savas dziesmas - Jāņa tēvam un Jāņa
mātei, ganiem, lopiem, laidaram, puķu dārzam, tīrumam, ozolam, papardei,
ugunskuram un darvas mucai. Tikai vienu īsu nakti svin šos svētkus, bet
dziesmu ziņā nevieni citi gadskārtu godi, pat ne trīs dienas ilgstošie
Ziemassvētki, nevar sacensties ar Jāņiem.
Jāņu dziesmu pazīme ir tradicionālais refrēns līgo!, arī līgā! līgojame!
līgojē! Latgalē - leigū! leigō! rūtō! rūtoj! veju! Līgo Jāņa bērni,
Jāņu zāles lasīdami, līgo zālē pļavā, saule šūpojas un līgo; līgošana
attiecināma arī uz erotiskajiem rituāliem. "Ar līgo dziesmu vibrācijām
latvietis izskaloja no savas dvēseles ikdienas rūpes un bēdas un
ieskaņoja savu īpašo noti visuma apļu harmonijās."
Līgošana parasti sākās apmēram divas nedēļas pirms Jāņiem un tai tiek
piedēvēts maģisks spēks.
Priekš Jānīša gan līgoju,
Pēc Jānīša nelīgoju:
Priekš Jānīša ziedi zied,
Pēc Jānīša neziedēja.
LFK 935, 31751 Vaive
Jāņu dziesmās sastopam gan Dieviņu, gan Saules
meitas, kuras zem ozola vij vainagus, tur ir kalns, kurā sēž pats Jānis -
tas viss liecina par senu mītu pēdām.
Olupe Edīte Latviešu gadskārtu ieražas.- Rīga, 1992.
Aplīgošanās Jāņos notika ne tik daudz pašas
dziedāšanas vai vaļīgas izrunāšanā pēc. Tai ir vēl kāda svarīga
funkcija: sabiedriskais nopēlums tautā atzīts par efektīgāko līdzekli
pret sliņķiem un nevīžām, kam lauki nekopti un māja nepušķota, kam
aizmirsušās Jāņu dziesmas. Savukārt atzinība un cildināšana ir jo
vērtīgāka, ja tā saņemta no Jāņa bērniem, t.i., no apkārtējās
sabiedrības. Tāpēc ikviens centās nepalikt kaunā un tos darbus, kas līdz
Jāņiem paveicami, padarīt laikus; tad no aplīgošanas nebija jābaidās.
Protams, kā jau apdziedoties, neiztika arī bez pārspīlējumiem.
Jāņu vakarā tika aplīgoti nāburgi, ja viņiem nebija kādi darbi padarīti,
kā kad lauki noauguši ar lielām ušņām un dārzi nebija noravēti no
nezālēm, atkal kad nebija papuvas saartas. Un ta Jāņa bērni apskatījās
nāburgu mājas laukus; kur vien darīts, lai nāburga ļaudis uz priekšu
sarautos un visus nokavētos darbus padarītu. (LFK 739, 6005 Lēdmane)
Olupe Edīte Latviešu gadskārtu ieražas.- Rīga, 1992.
Paši pirmie, kas skandināja par Jāņu dziesmai, bija
gani, kas nereti līgojot aizmirsa savu ganāmpulku, kurš pat to laiku
sagāja labībā. Viņi klusām palīgoja, lai drīzinātu Jāņu atnākšanu.
Sevišķi jaunās ganumeitas pārskaitīja savu dziesmu krājumu un
papildināja no vecmāmuļas, lai Jāņos to nebūtu trūkums.
Vasariņu ganos gāju,
Dziesmas tinu kamolā;
Jāņu nakti ritināju,
Pa vienai paņemot.
Blīdienē.
Dienas pirms Jāņiem, šķiet, bezgala lēni velkas, jo
gani, puiši un meitas tos pārāk agri gaidīt sākuši. Patiesībā pats
pirmais par Jāņiem sāka domāt arājs, kad zina pirmo vagu tīrumā; ežas
malā viņš iedūra Jāņos grieztu sērmūkšļa meiju. Tai bija jāattur putni
no sēklas izlasīšanas, jābūt labībai par vadītāju, cik lielai tai
jāizaug, un sargātājai no negaisa (Skrīveros, Alsungā, Tērvetē un
citur).
Arī puiši savos dienas darbos ieminējās vienu otru reizi par prieka un
nebēdnības pilnajiem Jāņiem; viņi pārdomāja meitu apdziedāšanas
dziesmas, jo parasti pie jāņuguns un sētā notika meitu un puišu
savstarpēja apdziedāšanās, tāpat klusi domas vilka pie iecerētās
zeltenes, kas Jāņu naktī būtu bildināma.
Ne mazāk Jāņu tuvošanās nodarbināja meitu prātus un jūtas - līdz ar
pavasara ziedu vītumu gaidāms iecerētais, kas aicinās meklēt brīnišķo
papardes ziedu.
Jāņiem tuvojoties, saimnieka un saimnieces sejas bija rūpju pilnas, jo
viņi bija atbildīgi, lai viss godam izdotos, Jāņu siera un visu citu
gardumu cienastam nepietrūktu.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Nevieniem saulgriežu svētkiem tauta nav veltījusi tik
daudz dziesmu kā Jāņiem. "Līgotnes, līgo dziesmas jeb Jāņu dziesmas ir
visizplatītākais, universālākais, reizē viskrāšņākais un
daudzveidīgākais latviešu gadskārtu ieražu dziesmu žanrs" (J.Vītoliņš).
Visas līgotāju gaitas un izdarības pavada dziesma. Parasti atrodas viens
iesācējs jeb teicējs, kas dziesmu uzsāk, tam pievienojas pārēji, pēc
katras rindas atkārtojot piedziedājumu "līgo" (Latgalē - arī "rūto").
Šajos visdziesmotākajos latviešu saulgriežu svētkos praktiski
izmantojama jebkura tautasdziesmu četrrinde, kuras saturs atbilst
dotajai situācijai. Obligātas ir tikai specifiskās Jāņu dziesmu
melodijas ar raksturīgo refrēnu. Sevišķi daudz Jāņos dziedātas
apdziedāšanās rakstura dziesmas. Jau ceļā uz kaimiņu mājām bieži skan
asprātīgas dziesmas par laiskajām meitām, kam neravēti dārzi, vai
puišiem, kuri nav paspējuši pabeigt papuves aršanu. Humora un asprātības
netrūkst arī visā Jāņu bērnu ciemošanās laikā. Puiši apdzied meitas,
meitas - puišus. Dziesmām jāskan visu nakti, ja Jāņu bērniem dziesmu
pietrūkst, mājinieki tos izzobo un izsmej savās dziesmās.
Tradicionāla latviešiem arī vasaras saulgriežu uguns dedzināšana, kas
pazīstama daudzām Eiropas tautām. Arī šī ieraža izaugusi no centieniem
nodrošināt mājas un lauku labklājību, labo ražu tīrumos. Uguns gaisma
nes svētību; cik tālu jāņuguns sniedzas, tik tālu labība augs spēcīga un
tīra. Uguns attīra no visa ļaunā un tumšā, tādēļ visa nakts jāaizvada
jāņuguns gaismā. Tautasdziesmas piemin augstākās vietās un kalnu galos
dedzinātos ugunskurus, bet visbiežāk - ar sveķiem, tāsīm, sausu malku
pildītas mucas dedzināšanu kārts vai koka galā. Parasti ap uguni
pulcējas vairāku apkārtnes māju ļaudis. Arī šeit nedrīkst pieklust
līgošana, slavinot folklorā personificēto Jāni vai apdziedot slinkos,
darbā neveiksmīgos, kā arī jauno ļaužu attiecības.
Jautrībā, dziesmās un dejās aizrit Jāņu nakts tautasdziesmu tēlojumā.
"Ap Līgo svētkiem ir izveidojusies vesela uzveduma dramaturģija, kas
ietver zāļu vakar un Jāņu nakts norises" (J.Vītoliņš). Ja Jāņu nakts būs
pavadīta nomodā, tad visu gadu netrūks dzīves un darba prieka. Pat rasa
šajā naktī ir pilna svētības, tā dod labu vilnu aitām, skaistumu un
izveicību jauniešiem, veselību un ilgu mūžu vecākiem ļaudīm. Katram
līgotājam jāsagaida saules lēkts, jo Jāņu dienas rītā saule lec rotādama
vai līgodama.
Latviešu vasaras saulgriežu norisēs iespējams saskatīt agrārās maģijas
priekšstatus, atbalsis no ticības par vārda, uguns, gaismas maģisko
spēku, domas par auglības, spēka, veselības nodrošināšanu. Daudzās Jāņu
nakts izdarībās saglabājušās tādas mitoloģisko priekšstatu detaļas, kas
slāvu tautu ieražās jau zudušas vai mainījušās. Visspilgtāk Jāņi liecina
par seno saules kultu: ar dziesmām un dejām, ar rituālu mielastu (alus,
siera dalīšana) jāsagaida un jāsveic saules lēkts - vasaras saulgriežu
kulminācijas momentu. Tautasdziesmu tēlojumā senie ticējumi jau ieguvušu
jaunāku, reālistiskāku motivāciju un skaidrojumu.
Ambainis Ojārs Latviešu gadskārtu ieražas.- Latviešu tautas
dziesmas IV sējums pēcvārds/ Rīga, 1982.
Jāņu zāles atstāja istabā visu nakti un nākamo dienu,
tās neslaucīja ārā, lai neizslaucītu svētību. Tās izžāvēja un glabāja
kā zāles, kuras der pret visām cilvēku un lopu vainām. Tāpat rīkojās arī
ar Jāņu vainagiem. Kad govis nāca slaucamas, izkaltētos vainagus lika
dzērienā. Ja govīm deva Jāņu vainagu zāles, tad viņas deva vairāk un
treknāku pienu. Ticēja, ka tikai līdz Jāņiem plūktajām zālēm ir
dziedniecisks spēks. Jāņos plūktos pīlādža zariņus saasēja slotiņā,
izžāvēja un lietoja bērna apkvēpināšanai, kad tas bija slims vai
nobaidījies, kad kāda ļauna acs to uzlūkojusi.
Visas Jāņos plūktās zāles un puķes sauc par Jāņu zālēm. Latgalē, kad
meitas iet Jāņu zāles lasīt, saka "īt kōdeilōs".
Starp citām Jāņu zālēm īpaši izceļami jānīši, kurus gribētos saukt par
puķi- cilvēka līdzinieci, jo ar jānīšiem visbiežāk mēdza izzīlēt cilvēka
likteni, laimi. Dažos novados tos arī sauc par laimītēm. Jānīšus
sprauda istabā aiz sijas - katram cilvēkam savu - un vēroja, vai tie
izplauks vai novītīs. Kuram cilvēkam laimīte nedēļas laikā vai līdz
nākamajam rītam izplauka, tas ilgi dzīvos, kuram ne - tam jāmirst.
Olupe Edīte Latviešu gadskārtu ieražas.- Rīga, 1992.
Nav šaubu, ka arī latvieši, tāpat kā daudzas citas
indoeiropiešu tautas, Jāņu zālēm piedēvēja lielu spēku visa ļaunuma
aizdzīšanai, svētības un veselības iegūšanai. Tāpēc ar Jāņu zālēm
pušķoja gan griestus, gan sienas; ar tām noklāja arī galdus un solus.
Tāpat arī uz grīdām izkaisīja Jāņu zāles, sevišķi kalmes jeb skalbes.
Jāņu zāles ir dažādas, tomēr, cik var vērot no mūsu tautas tradicijām,
visām tām nav vienāda nozīme. Un kaut gan dažās mūsu tautas dziesmās
lasām:
Visa laba Jāņa zāle,
Ko plūc Jāņa vakarā:
Vībotnīte, papardīte,
Sarkanajis āboltiņis.
LD 32402
Taču citās dziesmās redzam arī zināmus norādījumus,
kādas Jāņu zāles ir derīgākas un piemērotas šiem svētkiem:
Ne tās visas Jāņa zāles,
Ko rauj Jāņa vakarā:
Rubatenes, buldurenes,
Tās īstās Jāņa zāles.
LD 32390
No Jāņu zālēm buldurjānis sevišķi iecienīts mūsu
tautas dziesmās, jo tam piemita sevišķas dziedniecības spējas. Vēl tagad
mūsu tautas medicīnā buldurjāni lietā kā ārstniecības līdzekli. Tāpēc
arī zāļu vakarā labprāt uzmeklē:
Izstaigāju grāvu grāvus,
Buldurjāņa meklēdama;
Nu atradu buldurjāni
Pašā dārza maliņāi.
LD 32376
Mūsu tautas tradicijas piemin arī citas Jāņu zāles,
ziedus un saknes, kam spējas ārstēt dažādas kaites un slimības. Sevišķi
tiek minētas madaras, vībotnes, papardes, āboliņš, dedestiņš, kumelītes
u.c., ko zāļu vakarā saplūc, lai vēlāk izlietotu visu slimību
pārvarēšanai. Šīs zāles ne tikai cilvēkiem ir veselīgas, bet arī māju
lopiem tās dod svētību un veselību. Saplūktās Jāņu zāles dod govīm, lai
tām būtu daudz piena. Tāpat zāļu vakarā vītos kroņus uzglabāja līdz
govju atnešanās laikam, kad tos savārīja un šādu dziru deva jaunpiena
govīm.
Līdeks Osvalds Latviešu svētki.- Rīga, 1940.
Jāņos par raganām uzskatītas tās sievas, kuras savas
burvestības veica kaimiņu tīrumos un lopu laidaros, tiem kaitējot un
atņemot svētību. Jāņi ir raganu aktīvākais darbības laiks. Tās, kuras
Jāņu naktī skrien apkārt raganodamas, esot ģērbušās baltās drānās,
vaļējiem matiem un izskatoties gluži tāpat kā jebkura cita sieviete.
Raganas varot arī redzēt, ja Lielajā piektdienā iestāda zirni, Jāņos
paņem šo zirņa ziedu, piesprauž pie cepures un iet baznīcā. Tad ieraugot
raganu. Jāņu naktī varot redzēt arī velnu, ja pliks stāvot vārtu
starpā.
Jāņi, Jāņi šovakar,
Kam tie Jāņi piederēja?
Moderēm, raganām,
Tām tie Jāņi piederēja.
LD 32481 Jaunmuiža
Tiesa, tiesa, ne meliņi
Vecu ļaužu valodiņa:
Jāņa nakti meitas gāja
Raganās, vilkacēs.
LD 32492 Vidzeme, Kurzeme
Jāņu nakti saimnieks uzmauc sev kaklā zirga sakas,
loku, grožus, iet pa otra saimnieka tīrumu un met tur olu vanckarus, ja
grib otru noburt.(LTT 11681 Plāņi)
Jāņa dienas naktī vajaga noģērbties plikam, aiziet uz rudzu lauku un
trīsdeviņas vārpas aizlauzt no dienvidiem uz ziemeļa pusi. Laužot var
saimniekam novēlēt visādu nelaimi, sev atkal var prasīt kādu daļu no
saimnieka rudziem. Kad rudzus nopļauj, tad viss notiek, kas novēlēts.
Kad rudzu lauzējs iet pie saimnieka pirkt drusku rudzus, tad vēlāku visa
novēlētā daļa pāriet pie lauzēja. (LTT 11592 Domopole)
Ragana mēdza darīt arī tā: lai noburtu kaimiņa laukus, viņa Jāņu naktī
trīsreiz pārvēlās no kaimiņa druvas pāri robežai savā druvā, tā
pārvilkdama ražu no kaimiņiem sev. Īpaši tur, kur kādam saimniekam
iepriekšējā gadā bija sevišķi labi padevusies labība, nākamā vasarā
gaidāmas raganas un burvji.
Taču arī pašas raganas un burvji baidījās no stiprākām, vecākām raganām
un, zinādamas vajadzīgos līdzekļus un paņēmienus, centās nodrošināties
pret citu raganu burvības spēku. Tā savā mājā un lopu kūtī ragana
savilka un samudžināja diegus, kur citām raganām pakārties, savu matu
(cerēdama, ka tas būs stiprāks par svešās raganas matu) lika govs saitē,
laižot to ganībās.
Olupe Edīte Latviešu gadskārtu ieražas.- Rīga, 1992.
Diena priekš Jāņiem jau no veciem laikiem ir turēta
īpašā ievērībā, saukta par Zāļu dienu, kad mājas ārstniecībai ievāca
tējas, raka saknītes, gan arī saplūca, pat sapļāva zāles lopu kaitēm.
Šajā dienā ievāktām zālēm un saknēm piedēvēja sevišķi dziedniecībai
noderīgas īpašības.
Zāļu dienā plūkot zāļu vērtība tika saistīta ar saulgriežiem, kad saule,
uzkāpusi zenītā visaugstāk, sāka atkal slīdēt zemāk. Līdz ar to ziedi
bija padoti vītumam, bet tēju un zāļu ievākšanai bija jānotiek, iekām
iestājās vītuma laiks.
No dažām dziesmām var pat vērot, ka Zāļu dienā ziedi it kā bijuši
plūcami pašas plūkšanas dēļ, ka pašai plūkšanai ir maģiska nozīme.
Saplūktos ārstniecībai noderīgos ziedus nolika ēnā žāvēt. Jāņuzāles otrā
dienā salika uz kārtīm ēku paspārnēs, nesa istabas augšā, gan arī
salika klētspriekšā, bet Jāņu vainagus pakāra pie sienas.
Ziemā, pavasarī, kad atnesās govis, tām deva jāņuzāles tūliņ pirmajā
barības došanas reizē. Tāpat, ja kāda govs saslima, no Zāļu dienā
plūktām zālēm tika saplaucēta tēja un līdz ar vārdiem: "Aizeji, kaite
rūkdama, dūkdama, atnāc, veselība, dziedādama!" dota slimajai govij
iedzert.
Arī bērnus ieteic mazgāt jāņuzāļu sulā, tad tie būs vienmēr veseli.
sevišķi izlasītas puķes glabā ziemai - tējai.
Bija jāzina arī zāļu plūcamais laiks, kas atsevišķiem augiem bija
dažāds: dažas plūcamas pusdienā, citas Jāņu vakarā, vēl citas Jāņu rītā -
rasā. Jāņu dienā plūktās vairs nav ar ārstniecisko spēku:
Visa bija Jāņa zāle,
Ko plūc Jāņa vakarā;
Ko plūc rīta saulītē,
Tā vairs lieti nederēja.
32401
lai arī tautas ārstniecības līdzekļa - jāņuzāļu -
galvenais iedarbības spēks slēpjas cilvēku pašsuģestijā, tad tomēr šo
zāļu starpā bija arī tādas, kurās atrodamas aktīvas dziednieciskas
vielas - kā buldurenes (baldriāns), rubatenes, deviņvīru spēks, retējumi
u.c.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Jāņuzāles, ko plūc Jāņu vakarā, t.s. Zāļudienā, pēc
tautas ticējumiem ir visderīgākās ārstniecībai, tāpat arī tās, ko nes
līgotāju sētās, ir pat zāļu vietā lietotas. Jāņu zāles sasviež istabā un
uz tām guļ Jāņu naktī. Jāņu dienā tās paliek visu dienu istabā, ko
neslauka, lai neizslaucītu svētību. Meijas uzglabā līdz nākošiem Jāņiem:
rudenī apsprauž ap lauku, lai putni neēd sējumus, liek šķūņos uz
grīdas, lai nav peļu. Jāņu zāles izkaltē un uzglabā; tās dod ziemā
govīm, kad teļi atnāk, dzērienā, tāpat vaiņagus. Bērnus ieteic mazgāt
Jāņu zāļu sulā, tad tie būs vienmēr veseli: tāpat sevišķi izlasītas
puķes glabā ziemā tējai. Arī vaiņagus uzglabā: ja govis aizburtas, tās
mazgā ar Jāņu vaiņagiem. Līgojot pie laidara, Jāņu zāles sviež tieši
laidarā; Jāņu rītā plūc ar rasu zināmas zāles un dod govīm ziemā, lai
būtu dzeltens piens. Ja govis Jāņu vakarā nāk mājā ar zāļu kušķi mutē,
būs telītes un daudz piena, nebūs viņām ziemā bads. Jāņu zāles plūc
noteiktā laikā; tās derīgas tikai tad, ja tās plūc otrā rītā, kad
saulīte uzlēkusi. Jāņu zāles šajā laikā ļauj plūkt visur; kas to liedz,
to uzskata par ļaunu cilvēku, par burvi. Vaiņagiem, ar ko zīlē par
nākamo, ir vēl īpaši noteikumi. Tie jāpin no 3x9 puķēm vai zālēm, pats
vaiņags jāpin uz krustcelēm pašā pusdienā, Jāņu vakarā vai pusnaktī, pie
tam nedrīkst runāt un skatīties atpakaļ. Parastās Jāņu zāles ir ļoti
dažādas. Bez tam arī dažās tautas dziesmās tās ir specificētas: meitām
parasti puķes un ziedošas zāles, puišiem rupjas, asas un dzēlīgas,
veciem cilvēkiem īstās Jāņu zāles: papardītes, vībotnītes. Kopā ar
papardi vībotnīte ir burvības zāles no seniem laikiem un gandrīz visām
tautām.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Kad jāņuzāles pietiekoši salasītas, vainagi nopīti,
ka visiem pietika, ar zaļumu nastām apkrāvušies, mājas ļaudis atgriezās
sētā, un varēja sākties sētas pušķošana. Visa mājas iedzīve bija
pienācīgi uzposta: celiņi noslaucīti, darba drēbes novietotas ratnīcā,
lai viss būtu tīrāks un spodrāks nekā parasti.
Vispirms appušķoja vārtus. Pie vārtu stabiem piesēja sērmūkšļa, ozola
vai arī bērzu meijas. Par meijām sauca nocirstus veselus jaunaudžu kokus
līdz ar trīs četru metri garumā. Kā pie vārtiem, tā arī pie visām
ejamām durvīm piestiprināja meijas - gan pie klētīm, kūtīm, gan istabā.
Vēl istabā visos stūros salika pa kuplai meijai un arī piestiprināja pie
gultu galvgaļiem un kājgaļiem. Aiz griestu sijām aizbāza lauztus ozolu,
sērmūkšļu un liepu zarus. Ēku jumtu cekulus tāpat izpušķoja zaļiem
zariem. Puķu traukos šai dienā iederas visi ziedi, jo "visa laba jāņu
zāle". Sevišķi grezni izskatās baltās pīpenes, kas ap Jāņu laiku zied
visās ceļmalās, lauku ežmalās, sarkanais āboliņš vēl vairāk pastiprina
šo ziedu skaistumu kopā ar smilgām un medulenēm. Skaisti izskatās kalmes
kopā ar kādiem pļavu ziediem. Visvairāk Jāņu dienas īstākai izjūtai,
noskaņas radīšanai un telpas greznošanai vēlamas lauku puķes. Tās ar
savām daudzējādām smaržām un ziedu dažādību dod vairāk mistiska reibuma.
Jāņu naktī ņemdams palīgos ziedošo dabu, latvietis apmierināja kaut uz
īsu laiciņu savas krāšņuma alkas.
Pa klēpim sērmūkšļa zaru ienesa dārzā un sasprauda pa dobēm, arī ap
dārza sētu. Tāpat apmeijoja laukus, kur auga labība un lini. Kad
cienasta galds bija saklāts, saimniece, dažā vietā arī saimnieks, paņēma
sērmūkšļa, ozola zarus un mājinieki dziedādami, līgodami apstaigāja
laukus un iesprauda pa zaļuma zaram. Sevišķi rūpīgi tika pušķots govju
laidars. Tur starp sērmūkšļiem lika arī dadžus un ērkšķus - raganu
atbaidīšanai.
Zaļumus izspraužot un pušķojot, centās izveidot apli: meiju augšgalus
saistīja loka līnijā. Arī meiju apspraušana ap dārzu, lauku, pļavu un
kūti nozīmēja apļa novilkšanu - tā bija šķietama, maģiska līnija, kam
bija atvairīt katru uzbrūkošu ļaunumu.
Zāļu dienā sacirstās meijas un zarus pēc Jāņiem sasēja pirtsslotās,
pietika, ko pēties, visu gadu.
Tāpat kā Jāņiem, arī Zāļu dienai bija savdabīgas latviskas paražas, ko
katru gadu noteikti ievēroja.
Senkēviča Biruta Jāņi - vasaras saulgrieži.- Rīga, 1992.
Pīlādzis kā līdzeklis pret nelabiem gariem, velniem
un raganām ir ļoti pazīstams arī citām tautām. Ar to Jāņu vakarā
apsprauž kūts durvis, lai ļaunais gars neiet iekšā. Pīlādzis jāvelk aiz
galotnes no meža, ar to jāizslauka kūts griesti un kakti, tad lopi visu
gadu būs veseli; kūtī noliek pīlādža zarus vai meijas, sevišķi, lai
lopus nemocītu lietuvēns, aizsprauž arī aiz kūts griestiem, aiz spāres
pret kūts durvīm (lai raganas atduŗas). Kad govis pārdzen, aiz vārtiem
un kūts durvīm ieduŗ pīlādža zarus zemē, lai raganas lopus nenobuŗ.
Pīlādzi velk mājās aiz galotnes pa sētu, tad neienāk raganas un zagļi;
ar to apsprauž istabas, lai velns neapstāj, tāpat apsprauž vārtus un
gultas galus. Klētī, kur guļ, pakaŗ pīlādža zaru ar lapām uz leju, lai
raganai sāp acis, kad tā skatās caur durvju atslēgu un pavedina puišus
un meitas. Pīlādža zarus, tāpat dadžus sprauž ap visiem laukiem, lai
kupla labība. Ar pīlādža rungu var sist velnus, raganas, spīganas u.c.;
tā jāgriež Jāņu naktī, tāpat arī pīlādža zari, jo virsotnes tiem Jāņu
rītā pirms saules lēkta nolauž, apgraiza, apzelē, nokož velns, nelabais
vai raganas jādelējot, lai viņas ar tām nevarētu pērt. Pīlādža zariem
jāstāv istabā, kamēr lapas nokaltušas, tad tie jānobrauka, turot aiz
galotnes un braukot uz resgali, jāsalauž 9 gabalos; tos izmētā krustām
šķērsām pa istabu un pēc laika iebāž gultas maisos. Tad ļaunums nenāk
istabā. Ar apses meitu jāatspiež kūts durvis un jāuzliek akmens uz loga,
tad raganas nekā nevar darīt. Retumis pieminēts arī kadiķis pie kūts
durvīm pret raganām, domājams, aso adatu dēļ, tāpat arī ērkšķis. Pret
raganām pie kūts durvīm, vārtiem, kūtī liek arī asos dadžus, nātres,
gušņas, lai ragana netiek iekšā, noduŗas, saduŗas, atduŗas, izbada acis,
sadedzina seju, sapinas un lopus nenobuŗ; liek arī izkapti, lai tā
pārgriež kājas; silē duŗ adatas; pieminēti arī citi asi augi, kā ābeles
zari, cūkābele, vilkābele. Arī jumtu sarga, apsprauž adatām, sviež
dadžus uz kūts jumta, lai raganas skrejot noduŗas: nātres kaisa
sētsvidū, lai raganas nestaigā, liek pie pagraba durvīm un uz piena
spainīšiem, lai raganas netiek pie piena. Palīdz arī apgāztas ecēšas un
lietuvēna krusts.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Kad saules stari apspīdēja mežu galus, māju ļaudis
bija darbiem metuši mieru, arī gani bija savus ganāmpulkus atdzinuši
gatves galā un gaidīja saimnieces aicinājumam laist lopus sētā. Puiši
vēl sagādāja dedzināmo jāņugunīm, apkopa kūtī zirgus un tad devās uz
pirti mazgāties.
Kamēr puiši darīja savus darbus, saimniece sauca mājas ganus, lai
meitas laikā izslauktu govis un apkoptu lopus.
Ganāmpulka pārdzīšana Jāņu vakarā bija svinīgs bridis. Lopu laidara
vārti bija pušķoti ar zaļumu vītnēm un meijām. Arī ik govij gans bija ap
kaklu aplicis bērzu, ozolu vai puķu vainagus. Zemgalē dažās vietās, kā
Bauskas apkārtnē, vainagu vietā apsējuši ar lopu kakliem dažādus
lapukoku zarus, visvairāk gan bērzu zarus. Pušķošana ar vainagiem tomēr
bija vairāk izplatīta. Ja vainagā bija ievītas dzeltenas puķes, tad
govij bija dot dzeltenāku, krējumotu pienu. Lopus mājās dzīdami, gani
līgoja.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Kad māju ļaudis bija savas druvas un iedzīvi
aplīgojuši, tie gaidīja ierodamies jāņubērnus. Katrs, kas Jāņu vakarā
atnāca no citām mājām, bija jācienā ar Jāņu sieru un alu. Jāņubērniem
atkal no savas puses jāvēl laimes kā Jāņatēvam, tā Jāņamātei: labu ražas
briedumu un labu veselību. Saulei atstājot augstāko vietu debesu lokā,
atstājot vasaras saulgriežus, sākās augļu brieduma laiks, kur vajadzēja
cilvēkam nākt palīgā ar dažādām izdarībām, veicinot ziedu pārvēršanos
augļos. Viena no šādām darbībām bija jāņuzāļu sanešana sētā, kūtī un
istabā, jo Jāņu naktī atveras zeme ar savām bagātībām, ar savu lielo
veģetatīvo spēku, kas nes briedumu dzīvajai radībai un augiem. Tādēļ
īsta jāņubērna pienākums bija nākt ar jāņuzālēm.
Jo lielāks pulks jāņubērnu nāca, jo vairāk tie šķiet ienesam mājā
labumu. Tālu ceļu nākušo jāņubērnu zāles un darbība skaitījās
vissvētīgākās. Vispār ticēja, ka jāņubērni ienes mājās spēkus, kas
rosina un veicina auglību, un tādēļ Jāņu vakarā tos labprāt gaidīja ik
sētā.
Līgotāju baram - jāņubērniem - pa priekšu gāja dziedātāja - dziesmu
teicēja. Jāņubērnu barā tā bija svarīgākā persona - barvede. Viņa zināja
un izsauca katrā brīdī un apstākļos vajadzīgās dziesmas. Ar dziesmu
vārdiem notika visa sarunāšanās - paskaidrojumi, jautājumi un atbildes.
Bijušas pat tādas dziedātājas, ka visu nakti varējušas dziesmas teikt,
un tad vēl palikušas neizteiktas.
Lai cik gara Jāņa nakte,
Man dziesmiņas nepietrūka;
Man uzklāja Laimes māte
Dziesmu segu mugurā.
53948
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga,
1994.
Burvestību, noslēpumu un mīlestības aicinājuma pilnā
Jāņu nakts bija arī īstā reize nākotnes zilēšanai. Neskaitāmas ir Jāņu
nakts burvestības, kam sevišķi nodevās meitas.
Nākotnes un līgavaiņa zilēšana sākās jau Jāņu vakarā, vainagus vijot:
meitas meta vainagus pa pāriem ūdenī - kurai meitai vainagu pāris stāv
kopā, tā to gadu apprecēsies. Vai arī meita nopin trīs vainagus, vienu
sev, divus pārējos nozīmē kādiem noskatītiem puišiem; ja meitas vainags
ūdenī sastopas ar vienu no abiem pārējiem vainagiem, tas puisis meitu
precēs. Vainagus metot ūdenī, zīlēja arī mūža ilgumu - ja vainags
nenogrima, tas nozīmēja, ka vismaz vienu gadu vēl dzīvos.
Vēl parastāks nākotnes zīlēšanas veids bija vainagus mest kokā. Cik
reižu vainags nokrīt, tik gadu vēl jāgaida uz precinieku. Lai vainagam
būtu lielāks maģiskais spēks, tā vīšanai dažādi noteikumi: vajadzīgas
septiņas puķes, deviņas puķes, ziedi ņemami no trim laukiem utt.
Ar vainagu vai citu zāli ar maģisku spēku (papardi, jānīšiem u.c.)
pagalvī gāja arī gulēt - sapnī tad varēja ieraudzīt nākamo precinieku.
Arī jāņtārpiņam piedēvēts burvības spēks - tas vairo gan mantu, gan
mīlestību. Puiša "pieburšanai" jānoķer jāņtārpiņš un jāieliek
iecerētajam puisim kabatā.
Ar zīlēšanu nodarbojās arī puiši, kaut gan retāk nekā meitas. Jāņu naktī
tīrumā sapina divas saujas augošu rudzu vārpu - ja no rīta tās pašas
bija attinušās vaļā, to gadu apprecēsies. Lai uzzinātu, vai iecerētā
meita mīl, bija jāsien neskatoties kopā smilgu galotnes un resgaļi - ja
iznāca aplis, tas nozīmēja mīlestību.
Straubergs Kārlis Latviešu tautas paražas I.- Rīga, 1994.
Avots: http://www.liis.lv/folklora/gadsk/citati/jani.htm |